Bilden är tagen av underbara Mari från marifoto.se

onsdag 16 mars 2011

Leva vackert


Ibland slår det mig att jag har sån tur som får ha vackra saker runt om mig. De förgyller min vardag och påminner mig om forna generationers flit. 

En av mina favoriter har alltid varit pianopallen. När jag var liten stod den hos min farmor och farfar, och jag minns hur jag strök med handen efter pallen och njöt av hur vacker den var. Min farfar var väldigt mån om att pianot skulle hamna hos oss när han gick bort, och jag är väldigt glad över det idag!

 Sniderierna på sidorna är otroligt vackra och välgjorda.


Min farmor har broderat själva dynan, och just nu slits jag mellan att täcka över den eller inte. Jag är rädd att barnen kommer att spilla på den, men om jag täcker över den får jag ju inte njuta av min farmors hantverk.
Samtidigt är det alltid bra att lära barnen att vara rädd om sakerna, men det händer ju alltid olyckor på vägen till den kunskapen. Som tur är så har vi i princip aldrig kladdiga saker, som mat eller kritor, i det rummet, men med barn vet man aldrig!
Tänk vilket otroligt arbete som är nedlagt i denna dyna! Jag önskar att jag hade hälften av det tålamodet med mitt hantverk..

3 kommentarer:

  1. Vilken otroligt fin pall! Förstår verkligen att du är rädd om den.

    SvaraRadera
  2. Vilken snygg pall och jag förstår att du är rädd om den - det skulle jag också vara. Vet inte om det finns men jag tänker på sådan där "vaxdukstextilt" tyg eller hur jag ska beskriva det - vet ej vad det heter. Jag menar inte plast utan vaxduk som verkar textilt. Finns det kanske "genomskinlig" sådan så att du ser broderiet? skoj att hitta fram till dig-har rötterna norr om Vilhelmina, känner väl till Vännäs och Umeå därmed ;-)
    På min blogg finns egendesignade mönster för muddar - i högerkanten finns länkarna.
    Pssstttt...till helgen ska jag gå broderikurs med Karin - det kommer bilder på bloggen då...

    SvaraRadera
  3. Vilken helt underbar pall. Vilket hantverk rakt igenom. Förstår att du är rädd om den. De var duktiga förr. Ha en fin fin dag/Gela

    SvaraRadera