Bilden är tagen av underbara Mari från marifoto.se
Visar inlägg med etikett Historiskt. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Historiskt. Visa alla inlägg

tisdag 30 augusti 2011

Det finns alltid tid..

Just nu har jag massor med idéer och projekt på gång, men det är inte så mycket som jag kan skriva om i bloggen, än.. Men trots att det händer så mycket runt omkring mig finns det alltid tid för lite hantverk och för ett symöte med Husmorsskolan!

I söndags var jag på höstmarknad på Gammlia i min renässansdräkt och marknadsförde historiskt hantverk. Det var en lång marknadsdag och eftersom jag har svårt att vara sysslolös passade jag på att stå och nålbinda mellan kunderna.
 Nålbindningen är en föregångare till både stickning och virkning och jag tycker att den är väldigt praktisk att ta med sig, eftersom den inte har maskor som kan repas upp och man behöver inte tänka så mycket när man väl har kommit igång med arbetet.
Även om jag ofta har visat hantverk vid olika tillfällen så var jag kanske inte helt beredd på hur bra nålbindningen skulle vara för att få kontakt med folk! Det var flera som frågade vad jag gjorde och en del hade provat men glömt hur man började. Jag vet inte hur många gånger jag visade hur man börjar en nålbindning! Det var enormt roligt med alla frågor, och jag hoppas att åtminstonde några av dem vågar gå hem och prova själva!

torsdag 25 augusti 2011

En liten vikingafamilj

Måste ju bjuda på lite bilder från modevisningen på Gammlia, västerbottens museum då vi ställde upp hela familjen och visade hur vikingarna kunde se ut!
En liten väring vill gå holmgång
Men en bra vikingadotter reder sig själv!


tisdag 9 augusti 2011

Bandväv

Tisdag och symöte med Husmorsskolan, men jag har inte direkt något gjort att visa upp. Har visserligen sytt en klänning, men den ligger i tvätten, och det ska ni slippa se. Däremot har jag gjort ett gästspel hos min förra arbetsgivare och varpat och satt upp en liten bandväv. Det är som skönt ibland att få påminna sig om det man har gjort så många gånger förr.
 Det är inte jag som ska väva, utan det lämnar jag i museets goda stugvärds-händer.

En sån här liten bordsvarpa vill jag också ha! Så smidig!!

Visst saknar man jobbet ibland.. Tänk att få sitta och spinna i härlig miljö på arbetstid..

..och ha betalt för att koka världens godaste kaffe och surra med gästerna.

söndag 24 juli 2011

Lantlig handelscharm

På hembygdsområdet Nordanå fanns även en mysig lanthandel med en väldigt inspirerande miljö.



Vi blev väldigt mycket fattigare där..

måndag 18 juli 2011

Mun mot mun

Tänk dig att precis ha blivit slagen med påkar och sen få hjärtlungräddning av två skäggiga karlar!



Vakna gjorde han i alla fall :)

söndag 17 juli 2011

Medeltidsdagar, del 3

Kunde inte låta bli att ge er några till bilder..
Snälla Olafr gav oss husrum under dagarna.

Lektion i tovning




Medeltidsdagar, del 2

Ännu flera bilder!
Bloggvännen Mylla var också där!

Bränna från korpåsen sålde sina alster




Medeltidsdagar

Under flera veckor har ni fått läsa om förberedelserna inför medeltidsdagarna på Hägnan. Det här är vad det handlar om:









tisdag 12 juli 2011

Houppelande och symöte!

 Tisdag och symöte som vanligt med Husmorsskolan! Denna vecka blir det inga listor.. Imorgon åker vi nämligen iväg och saker blir klara eftersom. Jag får väl göra någon form av slutrapport när veckan är slut! Den här veckan tänkte jag istället bjuda på några bilder på min älskade i hans nya houppelande som är en form av ytterplagg/tunika från 1400-talet. Den här är sydd i linne och är hellång, vilket blir väldigt svalt och skönt i sommarvärmen!


tisdag 28 juni 2011

Medeltidsskor till barn

Tisdagkväll, och det blev till slut ett inlägg till dagens Symöte med husmorsskolan! jag trodde aldrig att det skulle bli något inlägg idag. Vädret var för vackert, och dagen för fylld med måsten.. Idag har vi i ordning: Sytt medeltidskläder, plockat, lekt, dammtorkat, ringt en massa samtal, lagat potatisbullar, städat lite till, tagit långpromenad, lämnat present, lärt känna nya grannar och deras barn, Städat lite till, vattnat, handlat blommor och loppisfyndat, (bland annat ett tokbilligt teakbord för en femtilapp!) handlat thaimat, fotat, tagit emot paket med spännande sygrejer, rensat, tesat och kardat ull, nattat gnälligt barn med ögoninflammation och hamnat i soffan framför So you think you can dance.. Pust. hoppas morgondagen blir lika bra!

Nu till dagens ämne! Jag håller ju på att sy en massa kläder till medeltidsdagarna, men jag tänkte att ni nog börjar bli lite less på inlägg om det så idag fokuserar vi neråt istället! Vad ska barnen ha på fötterna? Jag hade väl inte i sanningen namn tänkt så mycket på det, utan tänkte mera att det nog funkar med vanliga skor på små barn, lite kan man väl fuska, men så hittade jag den här sidan med mönster på skor, Barleyhall. Och med lite spillbitar av barkgarvat skinn och läder blev det två par skor!
Jag rundade sulan och ovanlädret lite för att få en mera barnvänlig modell, men annars är mönstret riktigt bra och skulle säkert bli fina i tyg också! Det var fascinerande hur snabbt det gick och hur mycket av skinnsömnaden som sitter i ryggmärgen på mig. Nu är skorna sydda i mjukt renskinn, vilket jag aldrig skulle sy i till en vuxen eftersom de inte kommer att hålla särskilt länge, men barnen har snart nog vuxit ur dem ändå så jag tog det mera syvänliga alternativet.


Skönt med lite variation från linnetygerna och nu slipper de gå barfota i alla fall!

torsdag 16 juni 2011

Semesterdagar..

Så har sommaren kommit med stormsteg, och vi planerar vad vi ska göra i år. Nu har vi ju nyss köpt hus, så det är knappast nån brist på arbete. Som tur är var huset i bra skick, så det enda som är akut är att måla ena gaveln. Resterande projekt kan vi låta lusten och pengarna styra över.

Vi hoppats också på att komma iväg någonstans, men här får ekonomin styra. Jag är ju i slutet på föräldradagarna, med bara lägstanivån kvar, vilket i princip innebär att jag får nästan inget i plånboken. Men semester behöver inte kosta så mycket, och vi tänkte slå två flugor i en smäll och åka upp till Luleå för att hälsa på min familj, och förhoppningsvis delta i medeltidsdagarna på Hägnan. Vi tyckte det skulle vara roligt att få kliva in i historien igen efter några års uppehåll. Vi har verkligen saknat det! Lite bilder från då det begav sig:
Visby 2003

Lövspricket, Norrmjöle 2005
Enda haken nu är boendet. Vi hade en paviljong ( den svartvita som syns på första bilden..), men efter några hårda somrar i Visby gav den upp och nu har vi inget tält. Vi har tältduk, men ingen tid att sy. Vi håller tummarna att det löser sig!

tisdag 7 juni 2011

Nationaldagsfirande

Jag har haft lite bloggsemester här den senaste tiden, eftersom Mike har varit ledig och vi har haft ett par jättemysiga dagar med familj och vänner. Mikes bror och Valders kusin kom och sov över, vilket var så mysigt och roligt att vi helt glömde att fota nått! Ni får väl lita till mitt ord på att de var hemskt söta tillsammans!

Desto mer fotat blev det på nationaldagen igår. Vi träffades några vänner och hade picknick på Gammlia i vikingakläder. Hur mysigt som helst!
Från vänster: Andreas, Tove, Troll och lilla Hedvig!
Andreas med sin lur :)
Lena gav mig och Valder en match i Hnefatafl!
 Visst var dom fina!

Det är ju tisdag idag och då brukar jag vara med på Husmorsskolans symöte, och den senaste veckan har det väl inte blivit så mycket mer gjort än att jag har finjusterat och handfållat en massa plagg. Kläderna fick barnen ha på nationaldagsfirande, så den här veckans inlägg får bli lite bilder:
 Sonen vägrade ha sin tunika, men mössan och byxorna gick bra.
Dottern var sockersöt i sin blåa tunika och en liten hätta som blev helt handsydd, av bara farten!


Mikes och mina kläder är också gjorda av mig, men det var så länge sedan :)
Valder och Folke gömmer sig i gräset. Vilken sommardag!