Bilden är tagen av underbara Mari från marifoto.se
Visar inlägg med etikett Hemma på grenvägen. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Hemma på grenvägen. Visa alla inlägg

lördag 7 januari 2012

Bajskaffe

Vi har en vän som älskar kaffe. Verkligen älskar kaffe. Hon älskar kaffe så mycket att när hon kommer och hälsar på har hon med sig ett eget litet resekit för att kunna mala och brygga sitt eget kaffe, och för all del även alla andra som vill smaka. Idag bjöd hon på en alldeles speciell skitsak. Hon hade nämligen med sig KopiLowak, eller även kallat bajskaffe. Det är nämligen ett litet djur som äter kaffebönorna och sedan bajsar ut det. Deras bajs samlas sedan in och man rostar och maler bönorna som då har passerat djurets mage.. Det är världens dyraste och förmodligen det mest överskattade kaffet, men det är ju bara en sån där sak som man vill prova nån gång i sitt liv!

Smaken var faktiskt väldigt god, utan den bitterhet som vanligt kaffe har, men inte riktigt värt pengarna. Det finns tillräckligt gott kaffe ändå. Det var i alla fall fantastiskt roligt att få smaka och en stor eloge till Nic som till och med tog med sin egen espressomaskin! Är man kaffenörd så är man!

onsdag 4 januari 2012

Insnöad..

Det snöar ute. Visste ni det? Det snöar inte vanlig hemtrevlig vintersnö. Det snöar sju års snömängd på en gång! Jisses! Hade vi vetat det när vi köpte huset så hade vår första investering varit en snöslunga och inte nya tapeter. En stor, stark snöslunga som rensar uppfarten på ett varv! En stor bensinslukande snöslunga.. Öh.. Oj. Så var väl inte tanken med ett miljövänligt boende? Ska jag vara ärlig så räknade vi med att det skulle snöa, och att det skulle bli mycket snöskottning. Det är därför vi inte har en större uppfart, men vi räknade inte med sådana mängder blötsnö på en gång! Lite optimistiskt, jag vet.

Så nu står vi här med en översnöad uppfart (även om vi båda skottade igår) och mer snö på väg. Vad gör man då? Något av följande alternativ tror jag funkar:

* Ta en stor kopp varm choklad och krypa ner under den underbara filten som mamma stickade till julklapp.

* Passa på att rensa garderoben i sonens rum.

*Gå ut och leka i snön med barnen.

*Vara väldigt glad att vi inte måste ut med bilen just nu...

onsdag 28 december 2011

Vi har blivit med en Roger!

Efter flera veckor i dvala är det väl dags att vakna till liv och meddela en del av vad som hänt den senaste tiden. Största förändringen är nog att våran vän som bott i Australien tillfälligt har flyttat in i våran källare, eller som Valder sa: "Vi har blivit med en Roger!"
Givetvis har vi firat jul och massa annat trevligt också, men det får vi berätta om nån annan gång!

onsdag 9 november 2011

Men var tog hon vägen?

Hon har inte försvunnit! Jag tar bara en liten bloggpaus eftersom det är väldigt mycket nu..
Jag blev plötsligt vikarierande lärare i NO. Spännande!!

Sen har jag varit hos föräldrarna i Luleå och passade på att hälsa på kreativa vänner...

Det är så mycket just nu att det bara snurrar, och då får bloggen tillfälligt vila.. Jag återkommer snart!

onsdag 26 oktober 2011

Valders skrivbord

Stora gossen börjar förskoleklass nästa år, och jag tänkte att det var dags för ett skrivbord i hans rum.


Tyvärr är kassan skral, så det blev ett eget bygge med en gammal hurts som grund, men det blev ju rätt bra ändå! Hurtsen har en vacker dörr i björkfaner, men gångjärnen har rostat fast och så snart jag har fått bort dom ska den på plats också! Heinz vita bönor på burk är perfekta som pennburkar och de passade riktigt bra till stolen också.
Nu har han en bra plats att sitta och räkna på!

måndag 24 oktober 2011

Ärlighet vara längst Del 2!

I föregående inlägg visade precis hur det brukar se ut i vårt hem, utan snygga redigeringar och i detta inlägg fortsätter vi nu in i matrummet och en av barnens favoritlekplatser i huset!

Bordet är som vanligt fylld av papper, post och tidningar som ska läsas och sorteras.
Fast ibland leker någon legobil kurragömma under tidningen!
Miras rum med nya spegelväggen och leksaker överallt!

I sovrummet är det aldrig bäddat, och de där garderobsdörrarna skulle bytas ut när vi gjorde väggarna.. hmm.
Och som i de flesta småbarnsfamiljer så är det barnvagnen som dominerar i hallen!
Fler som varit ärliga är bland annat KonstgreppsKarin!

Ärlighet vara längst!

En av Miras förskollärare är även bloggerska och imorse började vi diskutera vilka bilder man visar på sin blogg, och hur sällan de riktigt stämmer överens med verkligheten. Det gav mig en tanke, så i ärlighetens namn fotade jag vårt hus när jag kom hem. Precis som det var när jag lämnade fotade jag det, med tvätt, stök disk och allt! Så håll till godo, för så här ser det ut en helt vanlig dag hos oss!
Köket med all frukostdisk kvar..
Från köket fortsätter vi in i vardagsrummet och min syhörna..

Vi har visesrligen flyttat in för mindre än ett år sedan, men böckerna borde ju ha hamnat i bokhyllan vid det här laget.
De blommiga fåtöljerna ska få ett nytt tyg, fast dom är lite charmiga ändå!
Tillfälliga antennlösningar är visst inte så snygga på bild..
Pianot agerar ofta som samlingsplats för allehanda ting.

Bortanför hallen kan man ana barnens framfart, men det får ni se mer av i nästa inlägg!

söndag 23 oktober 2011

Dansanta

I den här familjen dansar vi. Allt som oftast, och gärna vid diskbänken, likväl som med danslärare. Idag var det Valders tur att vara på dansskola, och nu har han blivit tillräckligt gammal för att börja på breakdance.

Som han har längtat!! Han är lite yngre än de andra som dansar i hans grupp, men det märker inte han, eller de andra. Bara han får göra tricks till "cool" musik är han nöjd. Min lilla/stora b-boy...

lördag 15 oktober 2011

Skapa egna spel

Populäraste spelet just nu på Grenvägen är sifferspelet. De råkar också vara det billigaste
eftersom vi gör det själva!
 Spelet går ut på att man ritar en spelplan med sex numrerade fält som man sedan fyller i allteftersom man får upp rätt siffra med tärningen.
Enkelt och spännande, samt perfekt för nån som nyligen lärt sig siffror och färger! Som ni ser så passar jag på att återanvända de där jobbiga kuverten. Det stör mig fortfarande att de inte går att skicka till återvinning... Tur att man kan använda dem till nått roligt då!
 Hur man ritar upp spelplanen kan man variera i det oändliga! Det enda som gäller är att man har sex tomma fält med siffror som man kan fylla i.
För minstingen var det extra roligt att få sitta med och spela på hennes egna sätt!
Jag tror att hon ansåg sig som vinnare ändå!

onsdag 12 oktober 2011

Vad hände, egentligen?


Ambitionen med den här bloggen har sedan start varit att fokusera på det mer miljövänliga livet, men vad var det som hände? Alla miljöbloggar jag följer tipsar om miljövänliga produkter till höger och vänster, och jag antecknar snällt och sparar på tips på vad man kan köpa.

Sanningen är dock denna att pengarna är slut. Ja inte helt, helt slut, men det finns bara precis så att vi har mat på bordet. Jag skulle gärna köpa saltåkvarns nya ekologiska balsamico, men ketchupen till sonens makaroner går först, och sen var det inte så mycket kvar att köpa lyxvaror som balsamico för.

Men jobbar inte du, kan man fråga, och visst gör jag det, men lönen kommer i efterskott och den lilla a-kassa jag fick kommer direkt och är således slut sedan länge. Just nu sitter vi och väntar på den första lönen som kommer om två veckor. Två lååånga veckor...

Fast vi lever ju rätt miljövänligt ändå! Bristen på pengar har näligen påmint mig om varför man egentligen ska leva miljövänligt från början. Det handlar ju om att hushålla med resurser, att ta tillvara på det man har. Inte köpa de senastehypade ekologiska produkterna, eller springa på loppis titt som tätt. Även om de är jättebra alternativ är väl det bästa att inte spendera alls?

Enda bristen i min logik är väl att de billigaste alternativen sällan är miljövänliga, och ibland har man inte råd att välja. Ag kan inte ge min son bara fin ekologisk ketshup. Jag måste ha råd med makaronerna också... Men ambitionen finns där och när pengarna trillar in ska han få finaste lyxketchupen! (och då kommer han mest troligt vilja ha det gamla vanliga!)

onsdag 5 oktober 2011

Höstblåsor

Hemma och vabbar med dotter som har höstblåsor... 
 Tänk att så mycket jobbiga saker ska drabba de små!

lördag 17 september 2011

Höstslakt

Nu är det verkligen höst och i mina trakter innebär det höstslakt. Jag gjorde nämligen ett väldigt medvetet val när jag gick från att vara vegetarian till att bli köttätare igen, och det var att om man äter kött ska man också kunna hantera hela processen. För mig är det mera ärligt. Sen gör det ju också att det blir ett betydligt mera miljövänligt kött! Vi handlar nämligen ett helt eller ett halvt djur av någon lokal bonde eller sameby. Närproducerat och jag vet hur djuren har blivit hållna.  När man sedan äter vegetariskt flera gånger i veckan så har man förutsättningar för en hållbar matekonomi.
Men att köp ett halvt djur innebär även att man får stå många timmar och stycka kött... Lördagens aktivitet var således köttstyckning i runda drag 5 timmar, med onda fötter som pris. Nu är frysen i alla fall fylld med kött så vi klarar oss ett tag, och jag måste erkänna att det ligger en primal glädje i att ha förråden fyllda inför vintern!

fredag 16 september 2011

VAB-mums

VAB= Vård Av Barn. Varje småbarnsförälders verklighet. Allt som oftast sitter man där med massor att göra på jobbet och ett barn som absolut inte orkar dagis på grund av halsont, magsjuka, feber, förkylning, eller som i vårt fall ont i magen.

"Mamma!" och allt man har planerat är som bortblåst. Istället får man sätta sin vardag på hyllan och bara finnas där för barnet till hundra procent. Bara vara förälder.

Så småningom handlar det mera om VAB= Väldigt Aktivt Barn, för när sjukdomen tappat greppet och det nästan, nästan är dags för dagis igen så är man som liten väldigt uttråkad på att bara ha mamma att leka med. Det ska vara mer fart och aktion.

Det är då man tar fram sina ess i rockärmen. Som att baka bullar!
 Bullar i alla former med riven mandelmassa och massa smör och socker. Ska det va så ska det va liksom. Allt eller inget! Snart nog är vardagen här igen!

lördag 20 augusti 2011

söndag 14 augusti 2011

Skördedags

Den första sommaren i nya huset börja lida mot sitt slut och även om vi inte har hunnit göra så mycket i trädgården i sommar, finns det ändå en del att skörda.

Min älskade trädgårdsmästare!
Ska man plocka bären?


Skulle dom vara i hinken? Jag tänkte bara smaka lite på dem..


Blev väldigt god saft!
Det blev inte bara sötsaker.. Mandel och lök passar bra till surströmmingen!

lördag 13 augusti 2011

Grannarna har fest!

Vad skådar mitt öga?
Verkar som om grannarna har fest! Klart som korvspad att vi måste kolla in det!
Jepp! det finns trevliga fördelar med ett motormuseum som granne!

En hel dag med veteranbilar och rock som sällskap när vi var ute på gården.. Ibland överraskar livet!



fredag 12 augusti 2011

Synen på djur


Vi har blivit med kanin i familjen, bara så där helt oplanerat! Det är en liten dvärgvädur som är upphittad och som nu har fått komma och bo hos oss, men vi har inte haft kanin förut så det blev en del saker som skulle köpas in. Det var faktiskt ganska mycket som skulle inhandlas, och när vi lastar in i bilen utbrister den femårige sonen:

- Ska vi ha allt det där? Det är ju bara en kanin!

Känns ju skönt att han verkar ha en sund inställning till det där med djur och prylar :)

En köttsoppa räcker långt

När det blir mycket folk är det alltid tacksamt att få bjuda på köttsoppa, och den blir inte sämre av att ingredienserna mest kommer från den egna trädgården. Och allra godast blir den med trevligt sällskap!
Temat för kvällen var en pyssel och trivselträff


Mats, Carolina, Jonas och Jonna

Trollet sig likt!

Jonna och Mike

Buskul med gäster tyckte Mira!


Lite jobb blev faktiskt gjort

Andra stod för underhållningen
Och till slut var soppan slut..