Bilden är tagen av underbara Mari från marifoto.se
Visar inlägg med etikett återbruk. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett återbruk. Visa alla inlägg

tisdag 14 juni 2011

Blommigt 50-tal

Tisdag och symöte med Husmorsskolan efter en vecka med rekordvärme. Jag och värme trivs inte ihop. Hjärnan blir så otroligt mosig, och hålla i ett varmt yllegarn finns det inte en suck av! Värmen gav dock med sig och vi avslutade veckan med Härligt syjobb! Jag har nämnt tidigare att jag och en god vän ska sy en bröllopsklänning tillsammans. I söndags kom hon hit och sov över till på måndagen, då bruden kom hit för provning. Det var jätteroligt att få jobba tillsammans på ett sånt projekt, och så mycket roligare än att sitta ensam vid symaskinen! Nu är alltså andra provningen avklarad och det yttersta tyget är beställt. Jag ska bara överföra markeringarna från provningen på mönstret, men jag tror jag väntar tills hjärnan är lite klarare.

Min blommiga sommarklänning har också blivit klar, men bilderna på den blev aldrig skarpa verkar det som. Kanske för att allt känns lite suddigt efter en så intensiv helg! Tyget är från ett gammalt lakan, och det är redan flera projekt på gång för det som blev över..

Notera de urläckra skorna jag fyndade på returcentrum! Tack Lena för att du såg dem!

Jepp, jag var så trött.. Men ändå nöjd med dagarna!

tisdag 12 april 2011

Halvmånesjal

Tisdag, och symöte med husmorskolan efter en produktiv vecka! Den här veckan har nämligen varit fylld av små projekt som har legat ett tag, men som nu äntligen blivit avslutade. Tofflor har stickats färdigt, kläder har blivit omsydda, sjalen blev äntligen klar och soffan i köket har fått ny sommarklädsel:
Tyget är en gammal gardin och jag tycker det blev en riktigt bra kombination. Det blev lite museikänsla över den nu.

 Sjalen blev som sagt äntligen klar! Jag gillar verkligen sjalar, och har stickat flera, men fram tills nu har jag inte riktigt hittat den där favoritmodellen. 


Den här tror jag kan bli en stor favorit, eftersom formen gör att den ligger kvar på axlarna och om man stickar den lite längre så kan man lägga den omlott på bröstet.

Sjalen är stickad i Lillemors mossagarn, med stickor 3,5 mm. Den blev väldigt tjock och varm, och så här i efterhand skulle jag kanske valt lite större stickor eftersom det är ett väldigt elastiskt garn som drar ihop sig lite. Då skulle den även blivit lite större, men samtidigt värmer den så otroligt bra på nacken precis som den är, så jag kommer inte att sticka om den!

Här följer en lite luddig beskrivning av hur jag gick tillväga:

Lägg upp 8 maskor.
Sticka 3 räta varv.
Lyft första maskan varje varv.
Nu börjar du med det som ska ligga över nacken:
varv 5: Lyft 1 m, 1 rm, omslag, 1 rm, sticka i främre maskbågen & bakre maskbågen (f mb&b mb), Placera ut markör, 1 rm, Placera ut markör, f mb&b mb, 1 rm, omslag, 2 rm.
Varv 6: Lyft 1 m, sticka räta varvet ut.

Upprepa dessa två varven tills du har stickat 10 cm. Nu kan du börja forma ”Halvmåneformen”

Ökningsvarv: lyft 1m, 1 rm, omslag, 1 rm, omslag, sticka rm fram till maskan innan markören, f mb&b mb, lyft markör, 1rm, lyft markör, f mb&b mb, sticka rm tills 3 m återstår, omslag, 1 rm, omslag, 2 rm.
Återvarv: lyft 1 m, sticka rm varvet ut.

Så här ökar man tills man är less, eller får nästan slut garn. Som variation stickade jag två hålvarv efter 15 respektive 25 cm. Hålvarven stickade jag på ökningsvarven. Mellan de vanliga ökningarna stickade jag ”2 rm, omslag, 2 tillsammans”. Upprepa tills du når nästa ökning.

För att få lite volang runt sjalen så gjorde jag ett varv med ökningar några cm innan sjalen skulle avslutas. Ökningarna gjorde jag genom att hela vägen sticka ”två rm, f mb&b mb”, upprepa varvet ut.
Sedan stickade jag rm, utan ökningar i så många cm som garnet tillät innan jag gjorde en lös avmaskning. Fäst trådarna och njut!
(Man förstår onekligen var namnet "Mossa" kommer ifrån.)


fredag 8 april 2011

Miras rum

Äntligen börjar dotterns rum ta form!
Väggen är egentligen inte ljusblå utan vit..
Ett förkläde fick bli lite förvaring i spjälsängen.
Små svampar i "gräsmattan".
"Man tager vad man haver" eller "Bra kvinna reder sig själv" eller "Fasiken, vi behöver en gardinstång och fästen men har inga pengar just nu..." 

Blev ju inte så tokigt ändå!



tisdag 5 april 2011

Plats för pengar

Tisdag och symöte igen! Den här veckan har jag pysslat med både det ena och det andra, men ni har sett det mesta tidigare, så det fick bli lite nyttosömnad i dagens inlägg!

Jag har länge sytt mina egna plånböcker, eftersom köpesbörsar ofta är både dyra och klumpiga. Gör man sin egen kan man ju välja lite roligare tyger och anpassa dem precis som man själv vill ha det. Jag har varit ganska nöjd med min senaste skapelse, men nu börjar den bli nött och ful.

Den har funkat bra med alla fack och grejer, men tyvärr har jag hamnat i lite av ett skov när det gäller min sjukdom, så mina fingrar är lite extra klumpiga just nu. Det gör att det kan ta mig en evinnerlig tid att få upp de kort jag behöver. Lösningen blev en lite enklare plånbok som det är lättare att ta upp korten ur.

Börsen är gjord av en liten stuvbit av ett John Blundtyg som jag hade liggande, och en bit av en gardin som foder.
John Blundtyget inte så starkt som det behöver vara, så jag stadgade upp det med ett förklistrad linnetyg (tror att det vanligtvis används vid kavajtillverkning). Som ytterligare förstärkning broderade jag ihop de två tygerna, och det framhävde samtidigt mönstret lite extra. Jag gillar verkligen att göra sådana små broderier som nästan inte märks. Lite i smyg så där..

Det kom även med ett litet broderi med hopp om goda tider!

söndag 3 april 2011

Halsband för ljus

Efter att vi hade varit in till läkare igår åkte vi förbi barnens farmor och farfar för att landa lite efter chocken.
Farfar bjöd på lite lugnande musik från hans nya dragspel.

Och jag fick en chans att beundra Svärmors "våriga halsband för ljus". Dessa ljusmanschetter består nämligen av pärlor från diverse blandade halsband som hon hade trädd på en ståltråd och format till manschetter. Resultatet blev en gnistrande vårkänsla!

tisdag 15 mars 2011

Här jobbas det!


Tisdag och dags för möte med Husmorsskolans nya syförening! Den här veckan blir det inget nytt, utan nu handlar allt hos mig om att avsluta projekt inför sommaren. Jag vet nämligen att jag kommer att bli uppslukad av en massa nya idéer så snart snön har tinat bort!

Jag skrev tidigare om alla projekt jag hade på gång, och jag har faktiskt kommit en bra bit på dem. Renoveringen fanns med på listan, men den lämnar jag därhän för tillfället, eftersom det är syjunta idag!

En av lapptäcksluddarna är helt klar nu och pryder ena fåtöljen! Den andra verkar ha lite processtid kvar..

När det gäller de blå tunikorna så kommer de att ta tid, innan de är helt färdiga, men jag har i alla fall gjort bort det jag tycker är allra tråkigast med klädsömnad, nämligen att sicksacka alla bitar..

Sjalen som jag stickar på växer så sakteliga..
Och jag har äntligen avslutat returröret för lampor! Jag skrev fel första gången, det blev lapma.. Det blir ofta så när jag fastnar i detaljer och inte ser helheten. När jag blev tvungen att måla över och börja om tappade jag all inspiration, men skam den som ger sig! Nu är den slutligen klar och har fått en plats bredvid batteriröret i fönstret. Visst är det härligt med praktisk dekoration!

tisdag 15 februari 2011

Returrör


Äntligen tisdag och syjunta med Husmorsskolan igen! Den här veckan blir det lite mer fokus på miljön och återvinning, och bara lite textil på ett hörn. Jag hopppas ni kan förlåta mig för det.. :)

Vi försöker för tillfället att få någon form av ordning bland alla retursopor. Plaståtervinningen svämmar över, lamporna hamnar lite här och var under diskbänken och batterierna är precis överallt i huset! Det finns en mängd färdiga förvaringslösningar man kan köpa, men de kostar ganska mycket, och känns för den delen inte särskilt hållbart. En av mina favoriter är olika former av rör som man kan förvara batterier och lampor i. Jag tänkte att de borde inte vara så svåra att göra själv, och det var det inte!

Jag tog två stadiga papprör, slipade dem lite med sandpapper och målade dem i vitt som grund. De här papprören kommer från whiskeyflaskor som ofta har riktigt bra förpackningar för oss som återvinner, så om du inte dricker själv: Tigg förpackningen av nån annan. Man kan använda den till hur mycket som helst!

Efter grundmålning fick de text så att man såg vad som skulle vara i, och en liten kurbitsdekoration. Jag kan ju inte låta bli att sätta nån blomma här och där, som ni har sett tidigare. Jag blev lite lat och använde bara en permanent penna, men det blev ju riktigt bra!

För att locket skulle vara lite enklare att lyfta upp, jag har ju ganska ofta ont i händerna, så klippte jag upp en skåra i locket och trädde in en liten bit handvävt band som jag hade över. Jag tyckte att det passade så bra till kurbitsblomman. Voila!

Lite textil måste det få bli också. Jag upptäckte nämligen att en liten mössa har smygit sig fram ur mina stickor. Hm.. Undrar var alla dessa mössor kommer ifrån. Nu är det tredje mössan sen jul. Man tycker ju att mina öron är tillräckligt varma nu, men å andra sidan är det faktiskt 28 minusgrader ute, och det räcker som anledning för mig att göra ytterligare en mössa!

söndag 23 januari 2011

Lampjakt


När man flyttar till ett nytt och större hus så upptäcker man plötsligt att man har för få lampor, och de man har passar inte riktigt in längre. Vi har klarat oss rätt länge eftersom vi flyttade in lagom till jul, och adventsljusstakar har vi i överflöd. Nu är julljusen borta, men vintermörkret kvar, så jakten på lampor började. Många timmar spenderades på diverse olika hemsidor, innan jag insåg att det är ju inte alls hållbart, vare sig för miljön eller plånboken att köpa nya lampor. Efter det blev det några fynd på den lokala returmarknaden, men även lite kreativt tänkande för varför inte göra egna lampor?    

Resultatet blev en uppfräschning av våra tidigare strama och bruna lampor. Med lite ull och kurbitsblommor passar dom betydligt bättre! Nästa projekt blir fönsterlampan mot baksidan som nu bara är en naken lampa. Vi får se vad vi hittar på där..