Bilden är tagen av underbara Mari från marifoto.se
Visar inlägg med etikett Trädgård. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Trädgård. Visa alla inlägg

söndag 14 augusti 2011

Skördedags

Den första sommaren i nya huset börja lida mot sitt slut och även om vi inte har hunnit göra så mycket i trädgården i sommar, finns det ändå en del att skörda.

Min älskade trädgårdsmästare!
Ska man plocka bären?


Skulle dom vara i hinken? Jag tänkte bara smaka lite på dem..


Blev väldigt god saft!
Det blev inte bara sötsaker.. Mandel och lök passar bra till surströmmingen!

onsdag 6 juli 2011

Djungelbilen på safari!

Vi har börjat ha växter i bilen för att klimatkompensera våra utsläpp.
Skämt å sido, en god vän ringde och frågade om vi ville ha två syrenbuskar? Givet! sa jag och igår åkte vi och hämtade dem. Det var med nöd och näppe de gick in i bagaget, men håll med om att det blev ganska mysigt i bilen :)

Nu åker 60-tals tujorna ut och 1800-tals syrenerna in!

söndag 19 juni 2011

Trädgårdstitt

Klockan är, eller var när jag fotade, halv elva på kvällen, och i norrland är det ett utmärkt tillfälle att gå ut och fota trädgården!
Humlen växer så det knakar.
Pionerna har fått en ny rabatt och kommit i jorden 
Till och med potatislandet tog sig till slut.

Så blev trädgården en plats  för frid, i alla fall bitvis :)
Älskar ljusa Norrland!

lördag 11 juni 2011

Loppis på Göranvägen!

Idag är det loppis på Göransvägen i Vännäs! Det är ett gammalt hus som har bebotts av en samlare så det var inte bara vi som gick därifrån med ett nöjt leende! det finns fortfarande massor med grejer kvar, särskilt instrument, så far dit och fynda!


Huset i sig var värt ett besök det också!
Lillemor var så snäll att vi får med oss lite blommor också:
Två pioner och en lilja! Vilken lycka!

lördag 28 maj 2011

Trädgårdsdrömmar

Jorden är fortfarande en bristvara, men jag har kommit en bit på vägen tack vara mina föräldrar! Fem påsar planteringsjord och en påse U-jord räcker i alla fall till mitt lilla kryddland. Jag har tagit med mig en del växter från förra lägenheten, och nu behöver de verkligen komma ner i ett riktigt land. Sedan har jag fått låna en jätteinspirerande bok av en vän, så nu börjar jag ana hur det ska se ut, eller  hur jag vill att det ska se ut :)


Man kan väl drömma...

fredag 27 maj 2011

Brunt guld!

Tänk att något man ser som smuts kunde bli så värdefullt! Varifrån kommer då detta påstående? Jo, jag håller på med planeringen och grävandet av mina nya odlingar, och jag har insett att jag behöver Massor med jord!
Just nu är det väldigt frustrerande, eftersom jag har fröerna och plantorna, men som sagt inge mera bra jord.. Nån som har ett lass över?

fredag 13 maj 2011

Miljövänliga trädgårdstips

Blogger har tjorvat på sistonde, vilket jag och många andra bloggare har märkt, men jag har passat på att nyttja den "bloggfria"- tiden till lite trädgårdsarbete.

Då slog det mig att det kanske var dags för några miljövänliga trädgårdstips? Mina föräldrar har alltid haft ett ekotänk i sina trädgårdar, så för mig har tanken aldrig fallit in att använda exempelvis konstgödsel, men det är kanske inte lika självklart för alla? Här kommer i alla fall en liten lista på hur man kan tänka kring sina trädgård.

* Använd muskelkraft! Det vill säga gräv själv och klipp med handgräsklippare. Undvik motorer så mycket som möjligt. Känns det för jobbigt att klippa för hand så fundera på om du verkligen behöver så mycket gräsmatta? Plantera marktäckande perenner, eller varför inte göra en äng med härliga ängsblommor? Känner du ändå att du behöver extra motorkraft kan du titta på Svanenmärkningens egen hemsida, www.svanen.se/, så kan du få tips på miljövänligare alternativ.

* Fixa eget gödsel med hjälp av kompost, eller hör med en lokal bonde. Välbrunnet hästgödsel är också ett bra alternativ. Låt gamla löv ligga kvar i rabatterna så går näringen direkt tillbaka till jorden. Tycker du att det ser skräpigt ut så gräv ner dem under ett tunt lager jord.

*Minska vattenförbrukningen genom att samla regnvatten och vattna med det. Planerar du nya rabatter så sätt växter som tål lite torka där det är extra soligt och inte vattentörstande växter.

*Planera överlag dina växter så att de lever i sina naturliga förhållanden. Då krävs det också minimalt med energi för att hålla dem vid liv.

*Använd inte tryckimpregnerat virke i din trädgård. De släpper ut sina gifter med tiden och i värsta fall hamnar det i din mat. Idag finns det flera miljövänliga alternativ. Fråga på din brädgård, eller använd tjära.

*Spara på transporter genom att köpa frön och odla själv. Välj gärna ekologiska fröer från t ex runåbergs fröer.  Plantera gärna i små krukor som du gör själv av tidningspapper. Du kan kanske byta växter med nån granne? Mer lokalproducerat blir det inte.

*Skadedjur och insekter kan bekämpas på naturlig väg, men den listan skulle bli så lång att jag bara kan tipsa om att söka via någon sökmotor just nu. Själv har jag sällan drabbats av någon allvarlig "skadegörelse", och har det förhållningssättet att djur hör hemma i en trädgård även om de är små och slemmiga, eller kryper på sex ben.

*Bästa tipset av alla, snott från VK: Tänk efter vad du verkligen behöver. Om du behöver handla något, tänk långsiktigt. Överkonsumtion är kanske den största miljöboven idag.

Så ut och gräv, och tänk på vilka snygga överarmar du kommer att få!

söndag 1 maj 2011

Längtan

Det är det här jag längtar efter! Blekgråa blad, skira blomstänglar och intensiva färger! Snart så..

Det är det här som håller mig uppe just nu, när trädgården är brun och tråkig, händerna värker och barnen gnäller. Jag vet att knopparna är på väg. De ligger där nere och sväller i hemlighet. Jag vet att händerna inte alltid trilskas, och jag hoppas vid gudarna att barnen inte har tänkt gnälla i all evighet!