Bilden är tagen av underbara Mari från marifoto.se
Visar inlägg med etikett Fyndigheter. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Fyndigheter. Visa alla inlägg

onsdag 23 februari 2011

Paket i brevlådan!

Igår när vi kom hem väntade två underbara paket i brevlådan. Ett stort paket från Imse vimse och ett litet från en traderaauktion. Imse vimse är ett svenskt företag baserat i Visby som har prisvärda ekologiska tygblöjor och annat man kan behöva. Vi hade beställt två nya blöjbyxor, med randning av foxfibrer. Det är bomull som är naturligt färgade och det gör att man inte behöver tillsätta någon konstgjord färg. Mira fick även nya badbyxor eftersom Valders badbyxor är för små, eller för stora. Det verkar som om mellanstorleken har försvunnit på något vis.. Nu blev det ekologiska i alla fall! Sen blev det några nya tygbindor till mig och tvättlappar till Mira i mjuk ekologisk flanell. 
I paketet från tradera var det en underbar retroklänning i ungefär storlek 86. Hon kommer att bli så söt i den!
Och har vi tur kommer den här klänningen imorgon!
Spännande!

tisdag 25 januari 2011

Loppisfynd och morotssoppa

Dagens lunch idag blev klimatsmart morotssoppa med ingefära, blodapelsin och lite fetaost. Mumma för magen, bra mot förkylningen som härjar i familjen, och bra för klimatet med svenska rotsaker som huvudingrediens. Blev inspirerad av följande artikel på "En lagom dos grönt" om att rensa det man har i skafferiet, och inte förköpa sig på mat som sen blir dålig. De pratar om att banta skafferiet under två veckor och jag tror vi ska köra på det här hemma också. Kan bli spännande att se vilka nya rätter som måste uppfinnas av de udda grejerna man har. Dessutom kan det vara ett bra steg ifrån de vanliga makaronerna som sonen har fastnat på. Nu blir det istället den där udda pastan som vi köpte för att förpackningen var snygg. Jag får återkomma med en rapport om hur det funkar.



Här är förresten den utlovade bilden på loppisfynden från igår. Jag är särskilt nöjd med den blåa stolen i vinyl, och den röda docksängen som Mira redan har börjat leka med. Ska bara piffa upp den lite innan den officiellt får hamna i lekhörnan, vilket för tillfället är överallt, då vi håller på att renovera båda barnens rum. Samtidigt. Kanske inte helt genomtänkt, men det bara blev så när inspirationen kom över oss. Hoppas bara vi får dem färdiga nu också.





Sedan vill jag lämna er med en liten bild på ytterligare ett loppisfynd ihop med en fåtölj i marinblått som vi fick med huset. Duken för sig och fåtöljen för sig var båda ganska tråkiga, men tillsammans blev det riktigt bra. Man ska inte alltid ha för bråttom att slänga, utan att först prova nya kombinationer. Ibland blir det bra.


måndag 24 januari 2011

Vackra skåp och läckra trasor

Idag har jag och sonen varit på loppis och fyndat massor av härliga grejer, bland annat en ny stol till sybordet och en docksäng i härlig röd färg. Tyvärr är ljuset för dåligt ikväll så ni får se bilder vid ett senare tillfälle. Vi hittade också ett härligt stort matbord som alla vänner ryms runt, men jag visste inte hur vi skulle få hem det idag så jag hoppas innerligt att bordet är kvar imorgon.


Det skönaste sättet att skaffa möbler måste dock vara när möblerna följer med huset! Vi fick bland annat ett underbart vackert skåp när vi köpte vårat hus och vi slapp till och med att bära det.

Det har nu fått hedersplatsen i vårat matrum och rymmer hur mycket som helst! Tyvärr har den förre ägaren lutat av skåpet, men den har ändå en härligt sammetslen nött känsla.

Jakten på miljövänliga alternativ går vidare och på mataffären hittade jag en riktigt härlig disktrasa. Den är vävd av bomull och bambu, vilket gör att den inte luktar och går att tvätta i princip hur många gånger som helst. Vill man sterilisera den kan man emellanåt koka den eller köra den genomblöt i mikron i 3-4 minuter. Tänk vad skönt det ska bli att slippa svampiga och luktande wettextrasor. Dessutom är den snygg och det är alltid trevligt med en stark kvinna i köket. Märket heter Ekelund och trasorna är gjorda i Sverige.