Bilden är tagen av underbara Mari från marifoto.se
Visar inlägg med etikett Symöte. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Symöte. Visa alla inlägg

tisdag 18 oktober 2011

Vad gör man när man är ledig?

Ja, vad hittar man på när man för ovanlighetens skull är ensam hemma en kväll utan make eller barn? Man går självklart ner i hobbyrummet och snickrar ett skrivbord till sonen medan man lyssnar på rockklassiker! När man sedan väntar på att färgen ska torka kan man sy en klänning av två illasittande plagg!
En för kort rocktröja och en bylsig flanellskjorta blev riktigt bra ihop! Lite punk över den, eller hur? Om ni vill kolla vad de andra gör på Husmodersskolans symöte så titta in här!

tisdag 4 oktober 2011

Symöte och fiberfestival

Jag har inte försvunnit! Jag har bara varit lite bortom bloggvärlden.. Men visst var det dags för ett symötesinlägg med Husmorsskolan! Den här gången blir det en liten förhandstitt på ett par vantar jag stickar på.
Garnet är Lillemors handspunna garn som jag tycker ser ut som björkstammar. Passar bra när man bor i Umetrakten, eller hur? Garnet är sådär härligt ojämnt, och jag tänkte att det borde funka att använda det till lovikkavantar. Vi får se om det funkar.

Stickorna är lite speciella, de är nämligen fyrkantiga! Det gör att de blir väldigt ergonomiska att arbeta med, vilket är skönt för mina ömma handleder. Man behöver liksom inte hålla fast stickorna lika hårt, och maskorna åker inte av lika lätt. De finns också att köpa hos Lillemor! Blev visst ett riktigt reklaminslag :)

I helgen var det också Fiberfestival här i Vännnäs. Tänk er en festival fylld med kreativa människor som föder upp får, kardar och spinner, färgar och stickar. Rena pornografin för en sån som jag! Här har ni festivalen i några bilder (det blev inte så många eftersom jag hade fullt upp med att vara med i festivalen!):



tisdag 20 september 2011

Spinna vidare!

Idag blir det ett symötesinlägg om lite allt möjligt! Jag har nämligen många projekt på gång och inte lika mycket tid att blogga, men en liten rapport ska vi väl klara av?!

Först till rubrikens betydelse. Att spinna vidare för mig handlar om något så konkret som att lära mina barn att spinna! Sonen fick låna sländan i helgen och riktigt gå loss på den och prova sig fram. Jag önskar bara att jag hade fått nån bild på det där allra första garnet, men det blev snabbt en liten ullboll efter all lek. Som tur var hälsade vi på hos spinnfantasten Rosenvanten igår och Valder fick prova hennes spinnrock. Hennes välvilja att låna ut rocken kan ha att göra med att det första Valder gjorde när han kom dit var att ta upp ett parti nyfärgad ull och utropa: "Vilken cool ull!"
Ett härligt grönt garn blev det och det verkar som om spinntraditionen har förts vidare!

När det gäller påslakanutmaningen kan jag fortfarande inte riktigt visa vad jag pysslar med, men en liten aptitretare kan jag i alla fall bjuda på!
Nu är faktiskt alla planerade plagg utklippta och det är bara små rester kvar av lakanet! Men jag tror nog att jag kan hitta på nått av dom med!

Kika in på Husmorsskolan och se vad de andra gör!

måndag 12 september 2011

Påslakansutmaning

Symöte med Husmorsskolan och dags för en liten rapport från utmaningen gjord av Klockarbarn, nämligen att använda ett påslakan så effektivt som möjligt på två månader. Om ni kikar Här så kan ni se vad de andra har gjort!
Jag måste erkänna att det har gått segt för mig de här första veckorna, tills jag insåg att jag hade fel påslakan! Nu har jag bytt och följaktligen har även kreativiteten lossnat!
Massor av tidningar har plöjts igenom innan en plan för vad jag ville göra kunde sammanställas.
 Steg två var att rita en massa mönster. Jag passade på att rita mönster till alla de saker jag planerar att göra, så är det färdigt.

Till slut var delarna utklippta och nu får jag äntligen börja sy! Vad det blir måste jag tyvärr spara till senare.. Det ska bli en överraskning :)

tisdag 6 september 2011

Kråkan

Det är kul att komma tillbaka till jobbet och se att visa små vardagsrutiner sitter i, som att alltid ha ett pennfack med en extra whiteboardpenna med mig. En annan rutin jag har är att alltid ha nycklarna i ett snöre om halsen eftersom jag så ofta har klänning utan fickor. Något jag då upptäckte var att jag ju alltid har stört mig på att nycklarna låter så infernaliskt när jag traskar i korridorerna! Men nu har jag en lösning!
Att jag inte har tänkt på det tidigare! Jag passade dessutom på att hänga dit en klocka eftersom jag sällan har den på armen. Nu är den alltid med! (Tröjan är en billigt reakap med gräslig färg som jag har lekt lite batik på)
Vill nu göra en egen så kika här! Själva kråkan var dock min egen variant, och vill du se fler kreativa projekt så titta in på Husmorsskolan och tisdagens symöte!

tisdag 30 augusti 2011

Det finns alltid tid..

Just nu har jag massor med idéer och projekt på gång, men det är inte så mycket som jag kan skriva om i bloggen, än.. Men trots att det händer så mycket runt omkring mig finns det alltid tid för lite hantverk och för ett symöte med Husmorsskolan!

I söndags var jag på höstmarknad på Gammlia i min renässansdräkt och marknadsförde historiskt hantverk. Det var en lång marknadsdag och eftersom jag har svårt att vara sysslolös passade jag på att stå och nålbinda mellan kunderna.
 Nålbindningen är en föregångare till både stickning och virkning och jag tycker att den är väldigt praktisk att ta med sig, eftersom den inte har maskor som kan repas upp och man behöver inte tänka så mycket när man väl har kommit igång med arbetet.
Även om jag ofta har visat hantverk vid olika tillfällen så var jag kanske inte helt beredd på hur bra nålbindningen skulle vara för att få kontakt med folk! Det var flera som frågade vad jag gjorde och en del hade provat men glömt hur man började. Jag vet inte hur många gånger jag visade hur man börjar en nålbindning! Det var enormt roligt med alla frågor, och jag hoppas att åtminstonde några av dem vågar gå hem och prova själva!

tisdag 23 augusti 2011

Sy med barn!

Tisdag och symöte med Husmorsskolan, och denna vecka tänkte jag bjuda på en annan familjemedlems sömnad:



Sonens första broderi, inspirerad av Majas tips om papperssömnad! Mäkta stolt var både han och mamma!
Lillasyster var minst lika engagerad :)

Sen tänkte jag visa något som jag inte alls skulle göra, nämligen börja på en ny stickning! Men garnet var ju så vackert där i garnkorgen...
Och sist men inte minst en liten tjuvtitt på lakanet som ska förvandlas till en massa annat under september och oktober.
Kom gärna med förslag vad jag ska sy av det!

tisdag 16 augusti 2011

Symöte och utmaning!

 

Tisdag och symöte med Husmorsskolan! Den här veckan har jag tänkt starta något nytt och stort, nämligen Klockarbarns utmaning att under två månader använda så mycket det går av ett påslakan!
Jag har redan ett påslakan som jag har flera idéer kring så det ska nog funka, men att hinna på två månader blir spännande! Får se om vi får ihop lite julklappar också.. :)