Bilden är tagen av underbara Mari från marifoto.se
Visar inlägg med etikett Recept. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Recept. Visa alla inlägg

måndag 9 januari 2012

Kyckling för många

I vårat hus ökar ofta antalet människor kring bordet överraskande, vilket alltid uppskattas! Då är det alltid bra att ha några recept på lager som likt vissa legender får lite mat att räcka till många. Det här receptet improviserades fram i helgen då jag fann mig själv stående med fem kycklingfiléer och åtta matgäster.

Ta fem kycklingfiléer och skär dom i 4/5 bitar vardera. Krydda med salt, peppar och paprika och lägg dem i en smord ugnsform i ugnen på ca 175 grader. Under tiden skär du tre paprikor och två lökar i små bitar och steker upp dem lite. Krydda med salt, svart och vitpeppar, paprika, vitlök och mejram. Slå paprikaröran över kycklingen, slå över 5 dl grädde (havregrädde hos oss!) Jag la även på några färska tomater och lite riven mild getost innan den åkte in i ugnen igen. Där fick den vara tills den såg god ut, och som sista piff garnerade jag med knaperstekt bacon.

Till detta serverades sallad och ris, och jag lovar att alla kunde äta sig mätta och belåtna!

måndag 18 april 2011

Jag lär mig

I helgen har jag fått för mig att jag ska lära mig att göra riktig bearnaisesås, från grunden. Jag är mjölkallergiker och det är väldigt sällan jag får en chans att smaka riktig bea. Oftast blir det färdiggjord, och även om de också är goda, så känns det inte alltid kul med alla tillsatser och ska de vara mjölkfria blir det ofta ännu mera tillsatser..

Att göra egen bearnaisesås har skrämt mig tidigare, eftersom det verkar oerhört komplicerat. Nu har jag provat två gånger, och jag måste säga att det börjar arta sig!
Sen måste jag ju erkänna att jag följde receptet i "Vår kokbok" slaviskt, och det blev väldigt, väldigt långt ifrån köpt sås.. Mums!

Till middag idag blev det en klassisk resträddare, nämligen tacopaj, och i det här huset innebär det att man slänger ner precis allt som blev över från tacokvällen i ett pajskal, tillsätter lite äggstanning, och in i ugnen. Det slank ner lite ris också, eftersom det var för lite kvar för att det skulle kunna bli en egen rätt. Blev riktigt bra!

 Pajen är alltid ett bra tips när man har rester!

fredag 18 mars 2011

Köttfärssnurra


Det här har blivit lite av en favorit i våran familj. Det är enkelt att göra och är ett utmärkt sätt att ta till vara på lite köttfärssås. Dessutom passar de jättebra till en soppa, och gör lite mera en hel rätt av den. Här följer en grov beskrivning av hur vi gör dem:

*Gör en sconesdeg (se exempelvis i Vår kokbok)
*Platta ut degen
*Bred på ett lager köttfärssås, eller vegetarisk färs.
*Rulla ihop, skär i skivor och sätt i muffinsformar.
*Grädda cirka tio minuter på 225 grader.

Smaklig måltid!

fredag 18 februari 2011

Tacokrydda

Vi äter ofta tacos hemma hos oss, eller snarare tortilla. Det är ju så tacksamt! Man tar det man råkar ha i kylen, som bönor, köttfärs, kyckling och grönsaker, sätter i små skålar och sen kan alla ta det just de tycker om! En bonus är ju att barnen ofta tar lite extra grönsaker när allt är för sig i olika skålar. Men det vet ju halva Sveriges befolkning vid det här laget. Tyvärr är också halva Sveriges befolkning beroende av olika färdiga blandningar för att kunna göra tacos, och dessa är ofta fyllda med en massa konstigheter, helt i onödan. Det är inte alls svårt att göra det mesta själv. Lagom till fredagsmyset får ni därför ett tacorecept!

Vi har sällan köpt någon färdig kryddblandning utan har alltid kryddat själva. Det är inte alls så svårt som folk tror, men det har aldrig slagit mig tidigare att man kan göra i ordning kryddorna som en färdig blandning, förrän nu! Jag fick tipset från den senaste tidningen från Buffé, och blandade genast till våran egen variant av tacokrydda så som vi brukar krydda, utan glutamat och smakförstärkare. Den är ganska mild eftersom barnen inte gillar när det är för starkt. Vi tillsätter oftast styrkan via olika såser istället.


Mike och Jessicas tacokrydda

2 msk chilipulver
2 msk spiskummin
1 msk paprika
1 tsk oregano
2 msk rökt salt
(man kan också använda rökt chipotle, eller ancho för att få den rökta smaken)
1 1/2 tsk socker
1 krm kanel

Allt blandas och förvaras i en fin burk. Nu slipper jag blanda varje gång vi ska göra taco! När man sen tillagar färsen/bönorna/kycklingen tillsätter vi även lite vitlök, eftersom vi inte har vitlökspulver utan använder färsk vitlök. Jag använder även samma sorts kryddor till guacemole. Då mixar jag avokado med kryddorna, vitlök och lite citron. Färdigt!  Vill man ha den mer krämig tillsätter man bara yoghurt eller cremé fraiche.

Var inte rädda att prova själva nu, och ha en mysig helg!

söndag 6 februari 2011

Nötkaka och kurbits

Idag har jag haft feber så allt jag hade tänkt göra får jag skjuta upp till en annan dag. Lite har jag fått gjort i alla fall. Jag har målat färdigt gåstolen som jag hittade billigt på loppis. När jag ändå målade så fick det bli lite blommor och blad också. Mira blev jättenöjd.

Jag hoppas att ni ursäktar den dåliga bildkvalitén. Jag har fotat på kvällen, med mobilkameran. De flesta bilder tar jag med mobilen, men det blir alltid sämre kvalitet på kvällen.

Jag och Valder har hunnit baka nötkaka också. Receptet består bara av fyra ingredienser, nämligen malda nötter, socker, ägg och bakpulver. Det är Maja från hussmorskolan som hade receptet, och du hittar det här.

Superenkelt recept till en supergod kaka! Imorgon får vi hoppas att alla är friska och glada!