Bilden är tagen av underbara Mari från marifoto.se
Visar inlägg med etikett Miljötankar. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Miljötankar. Visa alla inlägg

torsdag 13 oktober 2011

Förpackningar

I Västerbottens Folkblad kunde man idag läsa om miljövänliga förpackningar, och då passar det väl bra med lite tips här i bloggen också? Så här kommer en liten tipslista:

* Kartong är mer miljövänligt än konservburkar, så välj exempelvis krossade tomater i kartong istället för burkar.

*När det gäller kartonger så är det den "tegelstensformade" som är mest miljövänlig. Välj bort de så kallade ryggås-tetrorna och förpackningar med plastkorkar.








*Välj gärna storpack, men bara om du äter upp allt. Själva matproduktionen är mer resurskrävande än förpackningarna..

* När du kan, köp i lösvikt eller refill.

* Sist men inte minst, se till att återanvända, eller återvinn dina gamla förpackningar!

Varför inte ett returrör av ett whiskey eller chipsrör?

söndag 21 augusti 2011

Rent samvete?


Gång på gång då jag surfar runt på olika miljöbloggar blir jag fascinerad över hur mycket som verkar handla om skönhet och skönhetsprodukter. Som om det skulle vara det viktigaste miljöproblemet vi måste ta itu med, eller är det så att det är just begränsningarna inom skönhetsprodukterna som är svårast att överkomma när man övergår till ett mera ekologiskt liv? Handlar allt bara om skönhet, eller tror de att förekomsten av ekologiska skönhetsprodukter är det viktigaste argumentet? Att det ska övertyga någon att man visst kan leva mer ekologiskt utan att försaka nått? Eller handlar det bara om att man vill unna sig lite vardagslyx mitt i sin kamp för ett mer ekologiskt liv?

Jag har nyheter åt er..
*Man måste visst försaka något för att det ska göra någon skillnad. Vi lever så överflödigt att skillnaden till ett mera ekologiskt liv kommer att märkas i din vardag. Annars finns det fortfarande saker du kan göra för att komma till någon form av global balans (och jag har ett ton saker jag kan förbättra!) Jag vet att de är "snälla" och miljövänliga produkter, men allt överflöd är väl knappast snällt för miljön? Tror inte att fisken jublar över att det kommer ett sköljmedel i deras vattendrag, oavsett hur snällt det än kan verka. Det bästa är väl att det inte kommer dit från början?

*Du behöver inte alla de där sakerna! Jag förstår att man vill unna sig nått, men har det inte gått till överdrift? Behöver ni parfymen, rougen, ansiktsrengöringsvattnet, hårvaxet, osv, osv.. Jag menar att det kanske inte är ett så stort steg som ni tror att göra det där lilla extra för miljön, ifråga om skönhetsprodukter. Spara på sånt till de där extra festliga tillfällena och våga er på ett mer naturligt liv. Våga vara ärliga och ni ska upptäcka att alla de där konstgjorda dofterna egentligen inte gjorde så stor nytta. Varken ni eller era hem luktar illa om ni tar bort dem. Vatten räcker fantastiskt långt för att rengöra allt mellan himmel och jord, och tänk! Det är nästintill gratis! Om man dessutom inte rengör så nitiskt med diverse preparat så förstör man inte heller din kropps naturliga fetter och förmåga att återhämta sig!

Så våga vara ärliga med den ni är under alla skönhetsprodukter. I min värld blir ni bara vackrare!

Vill du bli mer inspirerad och få lite handfasta tips så kika in på Lady dahmeroch No Poo

fredag 24 juni 2011

saxat på midsommar

Idag är det midsommar, men regnet öser ner och feststämningen har svårt att infinna sig. Jag drog dock på smilbanden när jag läste ett inlägg hos Bondjäntan där hon funderar om det inte är dags att göra den ekologiska maten till vanlig mat och istället märka den oekologiska maten, precis som på cigarettpaketen? Och det kanske är dags att vi funderar på varför den ekologiska maten är dyrare? Om inte vi betalar full pris för vanlig mat, vem är det då som betalar? Bondjäntan skrev så bra att jag helt enkelt saxar från henne:

"Läser hos It´s easy being green om att en ekologisk matkasse kostar ca 13 % mer än en "ordinarie" matkasse. Det är inte konstigt att ekologisk mat kostar något mer än "vanlig" mat. Ja menar om du inte betalar för vad mat kostar egentligen så är det någon annan som betalar för det. Det kan vara djuret, som betalar med sin hälsa och hur den har det under uppväxttiden, det kan vara bonden som plockar kaffebönorna som betalar med sin hälsa, det kan vara moder natur som betalar genom att bli utarmad och växthusgaser. Någon betalar om du inte betalar. Att vi anser oss att ha rätt till att handla alla varor året runt är också ett problem. Att köpa oljevärmda växthusodlade vattninga tomater långt bort ifrån i januari är knappast ett bra miljöalterantiv. Någon betalar för det. Vi borde välja ekologiskt samt säsongsbetonat.

Var nyligen på ett matevent där Björn Bernhardson pratade om att man borde märka maten som innehåller tillsatser istället för tvärtom. Jag är lite inne på samma bana, märk mat som INTE är ekologisk!

Gör den ekologiska maten till riktig, till ordinarie mat, till vanlig mat! Så borde det vara, ren fin mat borde vara vanlig mat och inte tvärtom. Varför märker vi mat som är bra mat istället för mat som är mindre bra? Mat som är manipulerad, mat som innehåller konstiga tillsatser, mat som inte är ekologisk - märk med EJ EKOLOGISK och gärna med undertexter så som man har på cigarettpaket! "fullt med tillsatser", "någon annan betalar", "tveksam djurskötsel" och så vidare och så vidare. Tror att det skulle bli annat ljud i källan och framför allt skulle den ekologiska marknaden bli större och lönsammare."

Dags att vända på begreppen?

fredag 13 maj 2011

Miljövänliga trädgårdstips

Blogger har tjorvat på sistonde, vilket jag och många andra bloggare har märkt, men jag har passat på att nyttja den "bloggfria"- tiden till lite trädgårdsarbete.

Då slog det mig att det kanske var dags för några miljövänliga trädgårdstips? Mina föräldrar har alltid haft ett ekotänk i sina trädgårdar, så för mig har tanken aldrig fallit in att använda exempelvis konstgödsel, men det är kanske inte lika självklart för alla? Här kommer i alla fall en liten lista på hur man kan tänka kring sina trädgård.

* Använd muskelkraft! Det vill säga gräv själv och klipp med handgräsklippare. Undvik motorer så mycket som möjligt. Känns det för jobbigt att klippa för hand så fundera på om du verkligen behöver så mycket gräsmatta? Plantera marktäckande perenner, eller varför inte göra en äng med härliga ängsblommor? Känner du ändå att du behöver extra motorkraft kan du titta på Svanenmärkningens egen hemsida, www.svanen.se/, så kan du få tips på miljövänligare alternativ.

* Fixa eget gödsel med hjälp av kompost, eller hör med en lokal bonde. Välbrunnet hästgödsel är också ett bra alternativ. Låt gamla löv ligga kvar i rabatterna så går näringen direkt tillbaka till jorden. Tycker du att det ser skräpigt ut så gräv ner dem under ett tunt lager jord.

*Minska vattenförbrukningen genom att samla regnvatten och vattna med det. Planerar du nya rabatter så sätt växter som tål lite torka där det är extra soligt och inte vattentörstande växter.

*Planera överlag dina växter så att de lever i sina naturliga förhållanden. Då krävs det också minimalt med energi för att hålla dem vid liv.

*Använd inte tryckimpregnerat virke i din trädgård. De släpper ut sina gifter med tiden och i värsta fall hamnar det i din mat. Idag finns det flera miljövänliga alternativ. Fråga på din brädgård, eller använd tjära.

*Spara på transporter genom att köpa frön och odla själv. Välj gärna ekologiska fröer från t ex runåbergs fröer.  Plantera gärna i små krukor som du gör själv av tidningspapper. Du kan kanske byta växter med nån granne? Mer lokalproducerat blir det inte.

*Skadedjur och insekter kan bekämpas på naturlig väg, men den listan skulle bli så lång att jag bara kan tipsa om att söka via någon sökmotor just nu. Själv har jag sällan drabbats av någon allvarlig "skadegörelse", och har det förhållningssättet att djur hör hemma i en trädgård även om de är små och slemmiga, eller kryper på sex ben.

*Bästa tipset av alla, snott från VK: Tänk efter vad du verkligen behöver. Om du behöver handla något, tänk långsiktigt. Överkonsumtion är kanske den största miljöboven idag.

Så ut och gräv, och tänk på vilka snygga överarmar du kommer att få!

måndag 2 maj 2011

Ecoprofile

Idag vill jag ge er ett litet nättips, nämligen Ecoprofile. Det är en sida hängiven den hållbara konsumtionen och innehåller bland annat tips på miljövänliga produkter och uppfinningar, men även workshops i hållbar konsumtion. De håller också ett öga på vad som händer runt om i sverige och har bland annat skrivit om Ultras nya bussar:


Snabbladdningsbara hybridbussar i Umeå

PäR JONSSON 2011-04-08        #17438

Hybricons snabbladdningsbara hybridbuss i centrala Umeå

Världens första snabbladdningsbara hybridbussar testas i Umeås stadstrafik i ett samarbete mellan Umeåföretaget Hybricon och Umeå kommunföretag. Den snabbt växande studentstaden Umeå blir testarena för en världsunik teknisk lösning.

(Här kan du läsa hela artikeln)

Jag är väldigt nyfiken på deras workshops om "grön omställning". Det skulle ju ligga helt i linje vad vi i våran familj försöker göra. I väntan på workshopen kan man ju börja med att inspireras av deras tio omställningssteg:
 
Tio omställningssteg

1. Inse att vi i Sverige har en mycket stor omställning framför oss
2. Ät mindre kött
3. Köp och odla bra råvaror och ät upp maten
4. Verka för att minska den globala befolkningsökningen
5. Basera privatekonomin på "tillräckligt" istället för "mer"
6. Ta dig fram för egen maskin
7. Hitta sköna alternativ till flygresan
8. Isolera mera!
9. Efter du har isolerat -byt till finenergi
10. Var en inspirerande och kreativ del av omställningen!

Värt att reflektera över, eller vad tycker ni?

söndag 1 maj 2011

Köksfläkten finns!

Yes! Jag skrev ju tidigare om avsaknaden av miljövänliga köksfläktar, och nu har Siemens lyssnat! Här är deras produktinformation:

Siemens cleanAir Modul tar bort över 90% matos

Siemens cleanAir är en effektiv och energismart kolfilterfläktslösning
Fördelen med kolfilter är att fläkten renar luften istället för att dra ut den uppvärmda inomhusluften, vilket är smart ur energisynpunkt. Det innebär också att det inte behövs någon dyr rördragning för utblåset. Siemens cleanAir Module kan därmed placeras fritt i köket, vilket gör det enkelt och flexibelt att inreda köket och innebär inga kostsamma och tidskrävande rördragningar och montage.
En kolfilterfläkt har dock tidigare inte klarat av att mäta sig med utsugsfläktar vad gäller effektivitet, det vill säga hur mycket matos som de de facto tar bort. Men nu kan du få alla miljömässiga och praktiska fördelar utan att göra avkall på fläktens kapacitet.
Det unika filtret cleanAir tar bort 93 procent av matoset enligt Energimyndigheten test, vilket är en otrolig förbättring vad gäller osreducering jämfört med vanliga kolfilter.


Visst låter det intressant? Den här ska jag hålla ögonen på och se hur marknaden reagerar nu. Kommer vi att få se fler märken som följer efter? Hur kommer prisbilden att se ut? Är du nyfiken så finns det mer att läsa här

fredag 29 april 2011

Vattenfallsaktion

Jag blir så glad att höra om folk som vågar stå upp och visa vad de tycker! På vattenfalls årstämma var det några som ställde upp med allsång om kolkraft och bonusar, läs mer här. Visst är det skönt att få påminna de stora företagen om att vi faktiskt ser och hör vad de gör i smyg. Jag önskar bara att fler orkade visa sin ståndpunkt, för är vi tillräckligt många blir det svårt för dem att blunda! Känner du dig peppad så här på fredagskvällen, så varsågod, här är texten, det är bara att sjunga för full hals!

Texten (melodi: Inatt jag drömde):
Inatt jag drömde något som
Jag aldrig drömt förut
Jag drömde det var grönt på vår jord
Och alla utsläpp tog slut


Jag drömde om en jättesal
Där kolkraft-män satt på rad
Så rev de sina bonusar
Och reste sig och sa:


Det finns ingen smutsig kolkraft mer
Och ingen kärnkrafts-stress
Och ingen känner längre till
Det ordet CCS


På gatorna gick folk omkring
Och log från kind till kind
Och alla älska solens kraft
Och våg och vatten och vind


DET FINNS INGEN SMUTSIG KOLKRAFT MER
OCH INGEN KÄRNKRAFTS-STRESS
OCH INGEN KÄNNER LÄNGRE TILL
DET ORDET CCS


På gatorna gick folk omkring
Och log från kind till kind
Och alla älska solens kraft
Och våg och vatten och vind

söndag 17 april 2011

Hobbymässan del 2

Jag lovade ju en del 2, och den kommer att innehålla en liten närmare titt på en av utsställarna på helgens hobbymässa. Textera var nämligen där med sina produkter och som miljövän tycker jag nämligen att hon förtjänar lite extra uppmärksamhet.

Textera grundar sitt företag på hobbymaterial, och då främst i ekologiska varianter. Hon har bland annat ekologisk bambu och majs!

Hon marknadsför även ett spännande miljövänligt tvättmedel som återför lanolin till kläderna. Så här står det på hennes hemsida:


"EUCALAN - Ett nytt sätt att tvätta
För skonsam tvätt vilket sparar tid, vatten och pengar!

Eucalan är ett miljövänligt och pH - neutralt tvättmedel för skonsam tvätt av känsliga fibrer baserat på kokosnöt. Tvättmedlet rengör på djupet och förbättrar den naturliga skönheten hos ull, silke, mohair, bomull och andra ömtåliga textilier.

Den naturliga förekomsten av lanolin motverkar dammkvalster och de eteriska oljorna håller fibrerna smidiga och minskar statisk elektricitet. Ingen eftersköljning behövs vilket innebär att vattenförbrukningen vid tvättning kan minskas med upp till 50 % ! Maskintvätt står i dag för ca 20 % av den totala vattenförbrukningen i våra hushåll.

Eucalan är giftfritt, biologiskt nedbrytbart, fritt från blekmedel, fosfatfritt och fritt från syntetiska dofter och färger. Förpackningen är tillverkad av återvinningsbar plast. Eucalan är drygt och doseringen liten, 1 tesked / 4 liter vatten. Eucalan fungerar lika bra både vid hand- och maskintvätt.Euclan är parfymerad med eteriska oljor av eukalyptus, lavendel eller grapefrukt men finns också oparfymerad."

Visst låter det spännande! Jag hoppas att jag snart får möjlighet att prova det. Tack för en toppenmässa Kia och Lillemor!!

torsdag 7 april 2011

Maximera garderoben

Jag är en trogen läsare av Köpstoppsbloggen och nyligen var det som att läsa ur min egen dagbok. De hade nämligen en gästbloggare som skrev ett inlägg om att maximera kontra att minimera sin garderob. I bloggvärlden finns det en rörelse där man ska minimera sin garderob och förenkla sitt liv, men bloggaren Karin provade istället att maximera den garderob hon redan hade. Hon, liksom jag, anser att slänga saker för slängandets skull inte känns så himla miljövänlig, utan hon menar att man istället verkligen ska nyttja det man har, och det är precis det som jag har gjort.

Min mamma är här på besök och kan underhålla barnen lite extra, så jag har äntligen haft tid att gå igenom hela min garderob. Det som inte passar har sorterats bort, flera plagg har hamnat på tradera och ganska många kläder har blivit omsydda så numera ligger de inte längst in i garderoben och skräpar utan har blivit plagg som jag faktiskt trivs i! Jag har på så sätt maximerat funktionen på de kläder jag redan har, och utan att slänga halva garderoben kan jag ändå ha en välordnad och varierad garderob. Jag är väldigt ombytlig i min klädstil, och trivs ganska bra med det så en minimal garderob är inget för mig. Ytterligare ett plus är ju de kläder jag kan sälja vidare och tjäna en slant på.

torsdag 31 mars 2011

Giftiga kartonger?


Ibland undrar man vilken fot man ska stå på.. I senaste Råd&Rön kan man läsa om hur bläcket från återvunnet tidningspapper läker ut från kartongen och hamnar i vår mat. Det hjälper inte ens att man har plast runt maten, eftersom mineraloljan från bläcket rinner igenom den och sugs särskilt upp av torr mat som vällingpulver och ris.
"Undersökningar på råttor visar att giftiga mineraloljor lagras i kroppen och kan skada lever, hjärtklaffar och lymfkörtlar, och cancerrisken ökar" (citat från råd och rön).

Nu funderar tillverkarna på om man ska använda mer ny pappersmassa, eller mindre tidningar i sina kartonger. Man ställer miljövinsterna med återvinning mot hälsorisken med mineraloljorna, men jag tycker att man kan angripa problemet från ett annat håll. Varför inte göra bläcket man trycker tidningarna med mera miljövänligt?? Ta bort gifterna helt från hela kedjan, och inte bara från "slutprodukten" returkartongen. Annars är ju tidningen lika giftig som tidigare, och hur bra är det för hälsan?

måndag 14 mars 2011

Reflektioner



Nu har det gått snart två månader sedan jag startade den här bloggen, och jag känner att det är dags för lite reflektioner. Det är nämligen lätt att låta lite självgod när man sitter och skriver ner vad man gör för miljön. Sanningen är ju den att vi fortfarande har massor att lära oss, och det tar tid innan rutinerna sitter.

Ett sånt område är tygblöjorna. Vi har varit bortresta och använde då engångsblöjor, av en mängd anledningar, men sedan var ju ambitionen att vi skulle använda tygblöjor igen när vi kom hem, men det verkar som om vi har fastnat igen. Sedan har jag fått en spricka i ett revben, och det gör ju inte att man har lust att stå och skölja blöjor direkt.

Sedan är det det här med renoveringen. Ofta ställs vi inför frågan om vilken prioritering vi ska ha. Ska vi se till barnens närmiljö, eller lokala samhället, eller den globala miljön? Det borde vara självklart, men tyvärr är det inte alltid så. Och i vilken grad ska vi hålla på att det ska vara så miljövänligt som möjligt? Räcker det med miljömärkt färg, eller ska vi bara använda bivaxlasyr? Var drar man gränsen? Trist nog måste ja också erkänna att det även är ekonomin som styr. Vi hade en massa färg och material sedan tidigare, och vi har helt enkelt inte råd att slänga det materialet bara för att köpa ett mer miljövänligt. Det känns inte heller rätt att slösa på resurserna på det sättet heller.

Man får väl bara inse att förändringar inte sker över en natt. Man måste vara ihärdig och behålla motivationen, och det får jag mycket tack vare er läsare! Responsen jag får på den här bloggen är oerhört peppande!
Tack till er!

Vi kämpar vidare!

fredag 11 mars 2011

Transportera mera?


Vi har ofta fått frågan om vi ska köpa en till bil nu när vi har flyttat ut på glesbygden. Jag kan förstå att många tror att det blir fler bilresor nu, men efter några månader har vi upptäckt att det snarare har blivit tvärtom. När vi köpte huset såg vi till att det fanns en busshållplats för länstrafiken i närheten och att det gick hyfsat bra med turer på sträckan. Det var en av våra grundförutsättningar för att överhuvudtaget köpa hus. I vårat fall blir det Mike som får pendla till jobbet som ligger tre mil härifrån, vilket kan tyckas som långa pendlingsavstånd, men i tid är det inte så stor skillnad. Förut tog han lokalbussen och innan den hade kört alla krokar så hade det gått ganska lång tid. Länstrafiken tar bara lite längre eftersom den inte har lika många stopp på vägen. Sedan har vi tur att Mike arbetar precis bredvid en av hållplatserna.

Bilen står alltså oftast kvar hemma med mig, och jag har gångavstånd till det mesta så den totala summan körda mil har minskat betydligt! Ibland är det bra att bo på en liten ort där allt är nära! Det gäller bara att planera så att man har tid att gå, vilket jag tydligen har svårt för :)

onsdag 9 mars 2011

Stress - ett miljöproblem?

Jag är besviken på mig själv.. Det blev för stressigt i morse så jag tog bilen till dagmamma och BVC, fastän vädret var i högsta grad promenadvänligt, och det bara rör sig om en kvarts promenad. Tiden räckte helt enkelt inte till och det var antingen att komma sent till BVC eller att ta bilen. Det fick mig att reflektera över om det inte är så att det ofta är stressen som gör att vi väljer det minst miljövänliga? Har vårat samhälle skapat en tidspress som leder till miljöförstöring? Varför är de tidsbesparande lösningarna så miljö-ovänliga? Kanske var det så att man såg ett problem, löste det och struntade i följderna?

Jag hoppas att vi har kommit längre än så när det gäller nya uppfinningar, även om jag ofta verkar bli motbevisad, men vad gör vi åt tidsbristen och miljötänket? Går det att ändra på?

Jag kommer nog fortfarande att ta bilen om jag är väldigt sen, men det är ju inte där problemet sitter. Pressen att passa olika tider kommer alltid finnas kvar, och stressen är ju bara ett symtom. Roten till problemet är planering och hädanefter får jag helt enkelt bli ännu bättre på att planera så att jag slipper att bli sen. Skulle något helt oväntat sen dyka upp så har jag i alla fall försökt!

Hur gör ni för att hinna vara miljövänliga?

fredag 4 mars 2011

Det händer saker i Umeå!

Det händer saker på miljöfronten i Umeå! Det ska starts en shoppinggalleria med inriktning på miljö, rättvis handel och jämnlikhet. Spännande! Tänk vad engagerade människor kan lyckas med! Hoppas att det verkligen blir av, och inte rinner ut i sanden.. Heja, heja, heja!

Läs hela artikeln från VK här!

torsdag 3 mars 2011

Godis som klimatbov?

Idag får det tyvärr bli ett inlägg utan bild eftersom jag sitter på en uppkoppling som är väldigt dålig, men jag kan ju inte låta bli att skriva lite i alla fall.

I lokaltidningen NSD kunde man idag läsa om hur stor klimatpåverkan godis och chips har, och om jag höll igen med godiset förut, så blir det helt slut med det nu! jag som älskar chips måste tyvärr inse att ett kilo chips släpper ut 2,2 kilo växthusgaser, vilket är tjugo gånger så mycket som ett kilo potatis! Man kanske skulle prova göra egna chips? Vidare kunde man läsa att skumgodis är värre för miljön än gelegodis och mjölkchoklad släpper ut tre gånger så mýcket växthusgaser som mörk choklad. Tur att jag i alla fall älskar mörk choklad!

En påse skumgodis har faktiskt lika stor klimatpåverkan som en portion fläskkött, så om du vill fortsätta äta kött kanske du skulle dra ner på godiset? Eller i alla fall njuta med måtta :)

lördag 26 februari 2011

Pengarna tickar också..


Det är inte bara klockan som tickar, utan även pengarna tickar iväg. Det är ett fascinerande fenomen. Sedan vi började med att försöka leva mer klimatsmart så började pengarna rinna iväg. Jag har blivit förundrat och försökt komma åt problemet. Hela tanken med att leva mer miljövänligt är ju också att vi skulle förbruka mindre resurser, inte mera.

Men jag tror att jag har kommit till roten med problemet nu. Jag har fortfarande lika stort habegär! Jag vet, jag vet. Jag om någon borde ju inte ha det, men så är det. Det är verkligen något jag behöver jobba med. Jag är inte bunden vid tingen, men attans så roligt att köpa in dem!

Anledningen att det går mer pengar nu är att nu vet jag vad saker innehåller och vill ha bättre kvalitet, och mer miljövänligt, vilket ofta kostar lite mer Det blir dessutom många inköp just nu, även om det jag köper kommer att spara pengar på sikt, som glasflaskor, blöjbyxor och bindor. Men det är mest ursäkter. Sanningen är att jag gillar att köpa grejer, och det dags att ta tag i det! Ta det du har och gör det bästa av det, som jag skrev tidigare.

  Sen kanske man skulle sälja lite på tradera och köpa lite gott samvete?

fredag 25 februari 2011

Klockan tickar..



Klockan tickar, tiden går. Diskussionerna går vilda om hur mycket tid vi har på oss. Har vi hur mycket tid som helst, eller är det redan försent?  Kan vi göra någon skillnad, eller är det bara de stora aktörerna som kan göra något?

Jag vill gärna tro att det vi gör har skillnad. Att vi kan påverka och att det inte är försent. Det vore för tungt att tänka sig något annat. Om vi kan göra skillnad så har vi ett ansvar att göra det. Ett ansvar inför oss själva och inför våra barn. Ett ansvar som ibland kan kännas tungt. Visst skulle det vara bekvämt att bara sätta sig i soffan och zappa mellan kanalerna, att inte bry sig, att tro att allt ordnar sig ändå. Men sen då? Om du själv inte tar ansvar, vem gör det då? Men du behöver inte lyfta hela världen på dina axlar. Börja med att lyfta din del, så kanske din granne kan lyfta sin del.

Och betänk: Vi kan påverka! Det är en ganska häftig tanke..
Vi är inte bara styrda av vår omgivning. Företagen bestämmer inte allt. Vi kan påverka vår egen värld, och till och med andras.

Så hur gör du?