I Västerbottens Folkblad kunde man idag läsa om miljövänliga förpackningar, och då passar det väl bra med lite tips här i bloggen också? Så här kommer en liten tipslista:
* Kartong är mer miljövänligt än konservburkar, så välj exempelvis krossade tomater i kartong istället för burkar.
*När det gäller kartonger så är det den "tegelstensformade" som är mest miljövänlig. Välj bort de så kallade ryggås-tetrorna och förpackningar med plastkorkar.
*Välj gärna storpack, men bara om du äter upp allt. Själva matproduktionen är mer resurskrävande än förpackningarna..
* När du kan, köp i lösvikt eller refill.
* Sist men inte minst, se till att återanvända, eller återvinn dina gamla förpackningar!
* Kartong är mer miljövänligt än konservburkar, så välj exempelvis krossade tomater i kartong istället för burkar.
*När det gäller kartonger så är det den "tegelstensformade" som är mest miljövänlig. Välj bort de så kallade ryggås-tetrorna och förpackningar med plastkorkar.
*Välj gärna storpack, men bara om du äter upp allt. Själva matproduktionen är mer resurskrävande än förpackningarna..
* När du kan, köp i lösvikt eller refill.
* Sist men inte minst, se till att återanvända, eller återvinn dina gamla förpackningar!
![]() |
| Varför inte ett returrör av ett whiskey eller chipsrör? |






