Bilden är tagen av underbara Mari från marifoto.se
Visar inlägg med etikett Hantverk. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Hantverk. Visa alla inlägg

tisdag 18 oktober 2011

Vad gör man när man är ledig?

Ja, vad hittar man på när man för ovanlighetens skull är ensam hemma en kväll utan make eller barn? Man går självklart ner i hobbyrummet och snickrar ett skrivbord till sonen medan man lyssnar på rockklassiker! När man sedan väntar på att färgen ska torka kan man sy en klänning av två illasittande plagg!
En för kort rocktröja och en bylsig flanellskjorta blev riktigt bra ihop! Lite punk över den, eller hur? Om ni vill kolla vad de andra gör på Husmodersskolans symöte så titta in här!

måndag 12 september 2011

Påslakansutmaning

Symöte med Husmorsskolan och dags för en liten rapport från utmaningen gjord av Klockarbarn, nämligen att använda ett påslakan så effektivt som möjligt på två månader. Om ni kikar Här så kan ni se vad de andra har gjort!
Jag måste erkänna att det har gått segt för mig de här första veckorna, tills jag insåg att jag hade fel påslakan! Nu har jag bytt och följaktligen har även kreativiteten lossnat!
Massor av tidningar har plöjts igenom innan en plan för vad jag ville göra kunde sammanställas.
 Steg två var att rita en massa mönster. Jag passade på att rita mönster till alla de saker jag planerar att göra, så är det färdigt.

Till slut var delarna utklippta och nu får jag äntligen börja sy! Vad det blir måste jag tyvärr spara till senare.. Det ska bli en överraskning :)

söndag 11 september 2011

Plisserade kuvert

Kommer ni ihåg att jag efterfrågade vad ni gör med gamla kuvert? Underbara Claras lika underbara syster Anna har kommit på en bra lösning!
 "Detta budgetsmycke är tillverkat av 2 kuvert, ett från banken, ett från H&M klubb. På baksidan sitter en stor säkerhetsnål fäst med en bit gaffatejp".

Lysande idé! Vill ni se mer från denna kreativa kvinna kan ni kika in här!

söndag 4 september 2011

Kreativitet i kaoset!

Mitt i allt kaos med att starta på ett nytt jobb, planera lektioner, hitta bland korridorerna och lära sig nya namn, få upp barnen i tid till dagis och en enorm tandvärk, så infann sig plötsligt ett sug efter att teckna!
Det är så otroligt skönt att få försjunka i något helt och bara sitta och teckna för sig själv. Nu ska hon bli lite mer Art noveau, och sen får vi se om hon inte blir en tatuering i slutändan!

fredag 2 september 2011

Garntips!

Jag måste bara få ge er ett tips att titta in på Husmorsskolan idag! Maja har ett inlägg om schyssta garner som är snälla mot de som tillverkar den och miljön. Bland annat har hon tagit med en av mina favoriter

"Manos Silk Blend" (30% silke, 70% Merinoull) från Manos del Uruguay.



Inlägget hittar ni här

tisdag 2 augusti 2011

Madrass-stygn

Tisdag och dags för symöte med husmorsskolan som vanligt, och som vanligt har jag en massa projekt på gång och en del avklarat (som bröllopsklänningen!) men den här veckan tänkte jag bjuda på en liten handsömnadsskola! Det är nämligen flera som har frågat mig hur jag gjorde den osynliga sömmen mellan foder och yttertyg på bröllopsklänningen, så här kommer en liten bildskola:
Vik in en liten kant på yttertyget och fodertyget. Nåla ihop avig mot avig.
Gör en knut på tråden och se till så att den hamnar mitt i vecket på fodertyget. Gör ett stygn på yttertyget. Se hela tiden till att du bara sticker genom den invikta kanten så att tråden inte syns på framsidan.
Sy nu ett stygn tillbaka i fodertyget, hälften så långt som föregående stygn. Det blir lite som jenka "två steg fram och ett steg bak".
Halvvägs!
 Sy ytterligare ett stygn i yttertyget och var noga med att det börjar precis mittemot där nålen kom ut i fodertyget. Gör detta styng lika långt som det första stygnet.
Så här ser det ut när tråden inte är spänt, men som magi..
..försvinner styngen när man drar åt! Voila! Stygn som inte syns!

De här stygnen går att använda till allt möjligt, som exempelvis monteringen av stickade plagg. Själva namnet, madrassstygn, kommer från tapetserare som använder stygnen för att sy ihop möbeltyger, och madrasser! Då syr man oftast tygerna kant kant, men tekniken är densamma:


Så här ser det ut då innan man drar ihop.
Och så här fint blir det när man drar ihop!
Det roliga är att sömmen syns lika lite från baksidan!

Det här är bara en av en mängd olika handsömmar som finns, och som ni vet tycker jag verkligen om den totala kontrollen man har över varje styng och hur enkelt det är att anpassa dem efter ändamålet. Så ta er tid och våga sy lite för hand också. Det är det oftast värt!

tisdag 26 juli 2011

Handsömnad utan blodvite!

Tisdag och symöte med husmorskolan, och allt jag gör just nu är att sy, sy, sy på bröllopsklänningen. Men snart är den klar! Det blev dock mycket mera handsömnad än jag trodde, men så blir det alltid finast när man gör det för hand, ett stygn i taget, med full kontroll på varje stygn.

Sömmen som jag använder för att sy fast fodret med är en av mina favoritsömmar. Den syns knappt när man är klar! Nu kan jag knappt vänta tills jag får sy på mina egna projekt igen!

tisdag 12 juli 2011

Houppelande och symöte!

 Tisdag och symöte som vanligt med Husmorsskolan! Denna vecka blir det inga listor.. Imorgon åker vi nämligen iväg och saker blir klara eftersom. Jag får väl göra någon form av slutrapport när veckan är slut! Den här veckan tänkte jag istället bjuda på några bilder på min älskade i hans nya houppelande som är en form av ytterplagg/tunika från 1400-talet. Den här är sydd i linne och är hellång, vilket blir väldigt svalt och skönt i sommarvärmen!


tisdag 5 juli 2011

Symöte

Nu är det tisdag igen och jag går in på den tredje veckan med en grym förkylning och jag kan säga att det tär på en! Humöret åker upp och ner och helst vill man bara gömma sig under täcket, men det går ju inte.. För vardagen fortsätter ändå. oavsett om jag är sjuk eller inte. Barnen ska fortfarande ha mat, rena kläder och helst aktivitet. Bröllopsklänningen måste fortfarande vara klar till kundens bröllop och är vi friska så att vi kan åka på medeltidsdagarna så måste barnen ha sina kläder klara. Pust.. Så jag kämpar vidare och gör så gott jag kan och eftersom det är symöte med husmorskolan tänkte jag försöka få ihop en liten rapport om hur det går i alla fall.

Kommer ni ihåg den där långa listan med kläder som skulle göras klara? Så här ser det ut nu..

Mira:

Ylletunika, klar
Blå tunika, klar
Brun tunika, klar
Vit tunika klar,
Hätta, klar
Bärsjal, klar
Skinnskor, klara
Struthätta i linne, klara

Shorts , ska få snöre i midjan
Linnebyxor till Mira, skall få resår
Struthätta i ull, ska fållas
Linneshorts till Mira, två utklippta
Överklänning i linne, ihopsydd, ska fållas
Mantel, utklippt


Valder:
Brun linnetunika, klar
Ylletunika, klar
Bruna linnebyxor, klar
Blå mössa, klar
Skinnskor, klara
Vit linnnetunika, klar

Kortärmad linnetunika, ska fållas
Brokor, ska få resår
Blå tunika, omstruktureras..
fodrad struthätta, ska fållas
Struthätta i linne, ska fållas
Blå byxor, utklippta
Mantel,lite detaljer kvar
Linnetunika, utklippt

Till mig:
Ylletunika, klar
Överklänning, omsydd och klar
Linnetunika, ihopsydd, ska fållas
Linnehätta, delvis sydd


Till Mike:
Byxor till Mike, ska fållas och få resår
Brokor, ska justeras och fållas
ev, houppelande i linne?

Det känns skönt att se hur mycket som faktiskt börjar bli klart! Nu är målet nära!

Arbetet med bröllopsklänningen går sakta vidare, eftersom jag vill vara klar i huvudet när jag jobbar med den. Mönsterbitarna är klara, tyget tvättat och det är dags att börja klippa! Vi har dock fortfarande lite funderingar kring hur vi ska göra vecken baktill. Jag fotade därför med mobilen två olika exempel och skickade till kunden. Så jag hoppas ni ursäktar kvaliteten på bilderna..
 Det här är faktiskt ett av det bästa tips jag kan ge när det gäller mönsterkonstruktion och sömnad. Är du minsta tveksam gör ett arbetsprov! Man lär sig massor på det! Dessutom kan man se om ens idé fungerar i verkligheten!

tisdag 28 juni 2011

Medeltidsskor till barn

Tisdagkväll, och det blev till slut ett inlägg till dagens Symöte med husmorsskolan! jag trodde aldrig att det skulle bli något inlägg idag. Vädret var för vackert, och dagen för fylld med måsten.. Idag har vi i ordning: Sytt medeltidskläder, plockat, lekt, dammtorkat, ringt en massa samtal, lagat potatisbullar, städat lite till, tagit långpromenad, lämnat present, lärt känna nya grannar och deras barn, Städat lite till, vattnat, handlat blommor och loppisfyndat, (bland annat ett tokbilligt teakbord för en femtilapp!) handlat thaimat, fotat, tagit emot paket med spännande sygrejer, rensat, tesat och kardat ull, nattat gnälligt barn med ögoninflammation och hamnat i soffan framför So you think you can dance.. Pust. hoppas morgondagen blir lika bra!

Nu till dagens ämne! Jag håller ju på att sy en massa kläder till medeltidsdagarna, men jag tänkte att ni nog börjar bli lite less på inlägg om det så idag fokuserar vi neråt istället! Vad ska barnen ha på fötterna? Jag hade väl inte i sanningen namn tänkt så mycket på det, utan tänkte mera att det nog funkar med vanliga skor på små barn, lite kan man väl fuska, men så hittade jag den här sidan med mönster på skor, Barleyhall. Och med lite spillbitar av barkgarvat skinn och läder blev det två par skor!
Jag rundade sulan och ovanlädret lite för att få en mera barnvänlig modell, men annars är mönstret riktigt bra och skulle säkert bli fina i tyg också! Det var fascinerande hur snabbt det gick och hur mycket av skinnsömnaden som sitter i ryggmärgen på mig. Nu är skorna sydda i mjukt renskinn, vilket jag aldrig skulle sy i till en vuxen eftersom de inte kommer att hålla särskilt länge, men barnen har snart nog vuxit ur dem ändå så jag tog det mera syvänliga alternativet.


Skönt med lite variation från linnetygerna och nu slipper de gå barfota i alla fall!

onsdag 22 juni 2011

Symaskinen går varm!

 Jodå, jag jobbar vidare, och trots en febertopp så går symaskinen varm, eftersom det är typ det enda jag orkar.. Trogen mina listor så ser förändringen ut så här nu:

Linnetunika till mig, ihopsydd och ska fållas
Linnehätta till mig, utklippt

Linnestruthätta till Valder, ska fållas
Linnebyxor till Valder, utklippta
Linnetunika, utklippt

Linneshorts till Mira, två utklippta
Linnebyxor till Mira, delvis ihopsydda
Överklänning i linne, utklippt

Jag har dessutom hittat mönster på både skor och Mikes houppelande som jag gjorde i ylle. Skulle vara roligt att göra den i linne också...

Pust.. Med feberyrsel går jag till sängs igen..

tisdag 21 juni 2011

70-tals klänning

Tisdag och symöte med Husmorsskolan och lagom till det är takten återfunnen och med den sylusten! Jag jobbar raskt vidare på alla medeltida kläder som ska göras innan vi åker till hägnan, men man måste ju göra nått skoj emellanåt, så nu har vi siktat in oss på sjuttiotalet med en härlig sommarklänning, gjord av svärmors gamla lakan!
 Jag är lite halvnöjd med den eftersom jag hade velat ha en smalare knappslå och jag tog ett lite för styvt vliselin till kragen, men det blir nog bra efter några tvättar. Den är inte helt färdig på bilden eftersom den saknar knapphål, men jag måste invänta de rätta knapparna först..
 Den lilla virkade duken var inte tänkt från början, men jag blev inte helt nöjd med hur knappslån såg ut nedtill, och jag har länge funderat på vad jag ska göra av alla virkade dukar.. Så kan det gå!

De medeltida kläderna ökar också och nu ser listan ut så här:

Mira:
Ylletunika, klar
Blå tunika, klar
Hätta, klar
Bärsjal, klar
Brun tunika, ska fållas
Vit tunika ska fållas,
Shorts , ska få snöre i midjan och fållas
Struthätta i ull, ska fållas

Kvar att göra:
Två par byxor
Mantel
Ev struthätta i linne

Valder:
Brun linnetunika, klar
Ylletunika, klar
Bruna linnebyxor, klar
Blå mössa, klar
Vit linnnetunika, ska fållas
Blå tunika, omstruktureras..
yllebyxor, ska fållas
fodrad struthätta, ska fållas

Att göra:
En till linnetunika
Ett par byxor till
Ett, eller två par knäbyxor
Mantel
ev, linnestruthätta

Till mig och Mike:
Linnetunika, utklippt

Att göra:
Byxor till Mike
ev, linnehätta till mig
ev en tunika i hampa till mig.

Hmm..Listan blev visst ganska lång, men det går hyfsat fort att göra dem, så det ordnar sig nog! Problemet just nu är materialet. Det är så svårt att hitta bra linne i de lokala tygaffärerna. Nu hade jag tur och kunde återanvända en gammal tunika och göra tre nya plagg av den, men det tror jag ska få bli ett helt eget inlägg!

onsdag 1 juni 2011

Regn kräva soliga kläder

 Det regnar ute så vad annat göra än sy en somrig klänning?

tisdag 31 maj 2011

Klädfabriken!

Tisdag och symöte med Husmorsskolan! I de senaste inläggen har jag pratat om hur mycket jag har sytt, så nu är det väl upp till bevis!
Vi ska på picknick i medeltidskläder den 6:e juni, och med tanke på hur vädret har varit den senaste tiden så kände jag att vi måste ha lite varmare kläder. Det blev en ylletunika var till barnen och en tunika efter mönster från Herjolfsnes till mig. Miras blåa klänning är också helt klar och tack vare min mors flinka fingrar är alla plaggen handfållade också! Alla osynliga sömmar fuskar jag friskt med och syr på maskin. Med händer som mina gör man det man kan och orkar, och jag skulle inte drömma om att missa alla roliga festtillfällen bara för att jag inte orkade handsy allt. Jag vet hur man gör, och har gjort det på några plagg, och kommer säkert att göra det på några till, men mer än så lär det aldrig bli. Det vore en helt annan sak om jag skulle göra en rekonstruktion av ett historiskt plagg. Det är bara nördar som jag som ser det ändå ;)

Som tack för hjälpen och som Morsdagspresent fick mamma en morgonrock i frotté!
 Tyget hade hon med sig när hon kom, och idén likaså. Tanken var en enkel rock med delbar dragkedja som man kan ha på stranden, med v-ringning och fickor. Sagt och gjort! Jag ritade upp ett mönster också som hon fick med sig hem om hon vill göra en till själv.


Efter den här veckan är det dags att revidera listan lite..

*Stickad brun tröja
-Fram och bakstycke klara! Dags för ärmarna.

* Virkad blå drake
- "magen" klar, men den kommer att följa med lääänge..

*Blå klänning till Mira
- Klar!

*Blå tunika till Valder
- Är inte alls nöjd med passformen, så den är lagd åt sidan för tillfället.

*Två par linnebyxor var till barnen, ett par till Maken
- Ett par i linne till Valder är nästan klara, Miras ena par är utklippta och Mikes inte ens påbörjade..
Det blev dessutom ett par i ylle till Valder som bara ska fållas.

*Herjolfsnestunika till mig
- En i ylle klar, en i linne utklippt..

* Två par linnetunikor var till barnen, och varsin struthätta
- En av dem till Valder behöver bara fållas och en till Mira är utklippt. Struthättorna är på gång..

*Har idéer till tre olika sommarklänningar till mig och minst en till tjejen..
- Kanske hinns med lite idag..

Till detta har det tillkommit två ylletunikor och en morgonrock, men de är ju redan klara. Bröllopsklänningen vi ska sy är mest med i tankarna. Funderar en massa på hur vi ska göra olika detaljer, hur vid kjolen ska vara, vilket tyg vi ska använda till ärmarna, osv, osv...

Vad pysslar ni med?

måndag 30 maj 2011

Kreativt kaos

De senaste dagarna har det varit lite kaos här av flera anledningar.. Mina föräldrar har varit här, och jag har passat på att få en massa sytt nu när jag har haft barnvakt! De senaste dagarna har köksbordet sett ut så här:
Kanske inte så poppis av alla i familjen, men så länge det är jag själv som städar så får det se ut såhär!

Tyvärr åkte de hem idag, och sonen har fått öroninflammation och dottern har tandsprickning. Själv spricker jag av sylust, men vi får väl se hur mycket det blir gjort med två gnälliga barn utan tålamod. Pust..

Just nu har jag grävt ner mig i mönsterkonstruktionsboken, och funderar febrilt på hur man gör fjärilsärmar i ett med livstycket, och försöker att inte bli distraherad av alla andra idéer man får!
Nu är det bara att hålla tummarna att barnen är samarbetsvilliga så att jag kan avsluta alla projekt också!

tisdag 24 maj 2011

Symöte!

Tisdag och symöte med Husmorsskolan! Den här veckan har jag hur många saker som helst på gång!
Jag blev inspirerad av Majas trädgårdströja och kom på att jag hade en oavslutad tröja i gömmorna, så nu har den åkt fram och stickas på för fullt!
Linnekläderna jobbas det också på, men det är som om jag inte kan göra en åt gången så det blir ett helt gäng på en gång..

Dags att göra en lista:

 *Stickad brun tröja
* Virkad blå drake
*Blå klänning till Mira
*Blå tunika till Valder
*Två par linnebyxor var till barnen, ett par till Maken
*Herjolfsnestunika till mig
* Två par linnetunikor var till barnen, och varsin struthätta
*Har idéer till tre olika sommarklänningar till mig och minst en till tjejen..

Kreativiteten sprudlar här!! Önskar bara att dygnen var längre..

Dessutom har jag och en vän lovat att hjälpa en tjej med hennes bröllopsklänning..

Nu är det bara fokusera och se till så att grejerna blir klara!

måndag 23 maj 2011

Slöjdarnas hus

Idag har jag varit på möte i Slöjdarnas hus och hade med mig kameran.. Det är bara en så otroligt inspirerande miljö som jag måste få dela med mig av.