Bilden är tagen av underbara Mari från marifoto.se

söndag 27 mars 2011

Husmoderns bok á sekelskiftet

Jag tyckte att det var dags att dela med mig av ytterligare en goding ur gömmorna.
Det här är en husmoderbok som kom ut första gången år 1893, och sedan trycktes upp i flera upplagor. Just denna bok är tryckt år 1907 och har ägts an min farmors mor.

Hon måste ha fått boken som ung eftersom hon som gift hette Greta Kabo. Greta  var en synnerligen kreativ person och vi har kvar många av hennes tavlor, som jag hoppas att jag kan visa för er så småningom, men idag är det hushållning som gäller!
Av innehållsförteckningen ser man att det mesta man behövde kunna hade de samlat i en och samma bok. (Klicka på bilden så blir den större). Avsnittet om blomskötsel tycker jag är lite extra roligt eftersom man vid denna tid hade fått flera nya växter inne, som palmer, och det behövdes säkert lite extra kunskap för att kunna sköta om dem.

 Boken innehåller väldigt få bilder, men de som finns är oerhört charmiga!

Tydligen ville man visa lite extra hur man handskas med spädbarn.

Boken innehåller självklart flera bra husmoderstips som exempelvis hur man får vantar att bli varmare och hålla längre.

Samt tips på hur man kan använda tidningspapper!

Längst bak i boken finns en kokbok, och jag tänkte att jag skulle bjuda på recept ur den lite då och då, men det första receptet är tillägnat min underbare Far som bland mycket annat är svampkonsulent, och det skulle vara roligt att se om han vill prova det här receptet!

Smaklig måltid!


2 kommentarer:

  1. Jessica, jag undrar om ni skulle finna nån glädje och användning av min "Bläckfisk apelsin" tavla?! Känner att jag tycker så mkt om den att jag inte vill kasta bort den, men kommer inte hänga upp den heller då den är mer ett barnmotiv.
    Undrar därför om ni skulle vilja ha den? :)
    http://elinbillstrom.blogg.se/images/2011/dsc01200_128339574.jpg

    SvaraRadera
  2. Hej! Vad roligt med "Gretas gamla bok"! Den verkar innehålla mycket matnyttigt:) Bilderna med mamman & barnet är så vackra! Fast puddingen av röksvampar str jag nog över tills vidare;)

    Ser fram mot mer ur boken framöver!

    Hälsningar fr Maja

    SvaraRadera