Bilden är tagen av underbara Mari från marifoto.se

måndag 18 april 2011

Jag lär mig

I helgen har jag fått för mig att jag ska lära mig att göra riktig bearnaisesås, från grunden. Jag är mjölkallergiker och det är väldigt sällan jag får en chans att smaka riktig bea. Oftast blir det färdiggjord, och även om de också är goda, så känns det inte alltid kul med alla tillsatser och ska de vara mjölkfria blir det ofta ännu mera tillsatser..

Att göra egen bearnaisesås har skrämt mig tidigare, eftersom det verkar oerhört komplicerat. Nu har jag provat två gånger, och jag måste säga att det börjar arta sig!
Sen måste jag ju erkänna att jag följde receptet i "Vår kokbok" slaviskt, och det blev väldigt, väldigt långt ifrån köpt sås.. Mums!

Till middag idag blev det en klassisk resträddare, nämligen tacopaj, och i det här huset innebär det att man slänger ner precis allt som blev över från tacokvällen i ett pajskal, tillsätter lite äggstanning, och in i ugnen. Det slank ner lite ris också, eftersom det var för lite kvar för att det skulle kunna bli en egen rätt. Blev riktigt bra!

 Pajen är alltid ett bra tips när man har rester!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar