Bilden är tagen av underbara Mari från marifoto.se

tisdag 12 april 2011

Halvmånesjal

Tisdag, och symöte med husmorskolan efter en produktiv vecka! Den här veckan har nämligen varit fylld av små projekt som har legat ett tag, men som nu äntligen blivit avslutade. Tofflor har stickats färdigt, kläder har blivit omsydda, sjalen blev äntligen klar och soffan i köket har fått ny sommarklädsel:
Tyget är en gammal gardin och jag tycker det blev en riktigt bra kombination. Det blev lite museikänsla över den nu.

 Sjalen blev som sagt äntligen klar! Jag gillar verkligen sjalar, och har stickat flera, men fram tills nu har jag inte riktigt hittat den där favoritmodellen. 


Den här tror jag kan bli en stor favorit, eftersom formen gör att den ligger kvar på axlarna och om man stickar den lite längre så kan man lägga den omlott på bröstet.

Sjalen är stickad i Lillemors mossagarn, med stickor 3,5 mm. Den blev väldigt tjock och varm, och så här i efterhand skulle jag kanske valt lite större stickor eftersom det är ett väldigt elastiskt garn som drar ihop sig lite. Då skulle den även blivit lite större, men samtidigt värmer den så otroligt bra på nacken precis som den är, så jag kommer inte att sticka om den!

Här följer en lite luddig beskrivning av hur jag gick tillväga:

Lägg upp 8 maskor.
Sticka 3 räta varv.
Lyft första maskan varje varv.
Nu börjar du med det som ska ligga över nacken:
varv 5: Lyft 1 m, 1 rm, omslag, 1 rm, sticka i främre maskbågen & bakre maskbågen (f mb&b mb), Placera ut markör, 1 rm, Placera ut markör, f mb&b mb, 1 rm, omslag, 2 rm.
Varv 6: Lyft 1 m, sticka räta varvet ut.

Upprepa dessa två varven tills du har stickat 10 cm. Nu kan du börja forma ”Halvmåneformen”

Ökningsvarv: lyft 1m, 1 rm, omslag, 1 rm, omslag, sticka rm fram till maskan innan markören, f mb&b mb, lyft markör, 1rm, lyft markör, f mb&b mb, sticka rm tills 3 m återstår, omslag, 1 rm, omslag, 2 rm.
Återvarv: lyft 1 m, sticka rm varvet ut.

Så här ökar man tills man är less, eller får nästan slut garn. Som variation stickade jag två hålvarv efter 15 respektive 25 cm. Hålvarven stickade jag på ökningsvarven. Mellan de vanliga ökningarna stickade jag ”2 rm, omslag, 2 tillsammans”. Upprepa tills du når nästa ökning.

För att få lite volang runt sjalen så gjorde jag ett varv med ökningar några cm innan sjalen skulle avslutas. Ökningarna gjorde jag genom att hela vägen sticka ”två rm, f mb&b mb”, upprepa varvet ut.
Sedan stickade jag rm, utan ökningar i så många cm som garnet tillät innan jag gjorde en lös avmaskning. Fäst trådarna och njut!
(Man förstår onekligen var namnet "Mossa" kommer ifrån.)


5 kommentarer:

  1. å vilken fin gammal soffa - och så bra den blev i nya klädseln =)

    SvaraRadera
  2. Hej, Jessica!

    Vad spännande att få se din sjal - superfin. Tack för mönstret! Tekniken påminner lite om den sjalen som jag visade förra veckan, och jag avslutade även den med en volang:) Det är härligt att sticka sjalar och mysigt att kunna värma sig i dem sedan. Jag planerar redan nästa sjalprojekt;)

    Gillar din soffa jättemycket! Det blir så somrigt och fräscht med blå-vitrutigt!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  3. Härlig sjal i fin färg, mycket användbar under alla årstider.

    SvaraRadera
  4. Fin klädsel på soffan. Ser absolut somrigt ut.

    SvaraRadera
  5. Verkar vara en väldigt bra modell på sjal. Det är faktiskt en av anledningarna till att jag inte använder sådana då de bara vill glida av axlarna. Tack för att du lade ut beskrivning. Den där måste jag nog prova. Och vad roligt om jag inspirerade dig till att göra av med små garnsnuttar :-)

    SvaraRadera