Bilden är tagen av underbara Mari från marifoto.se

söndag 30 januari 2011

Tingens bojor

Idag var det en stor loppis i Umeå. Jag var inte där. Jag älskar loppisar. Vi hade all möjlighet att åka dit, men vi var inte där. Varför? Därför att tanken hann ifatt handlingen. Jag älskar udda saker, men vi behöver inget särskilt just nu, och går jag på loppis hittar jag alltid något. Så jag gick inte dit. Jag har nämligen börjat tänka på hur jag egentligen konsumerar. Vad behöver man egentligen? Vad kan man vara utan? Tankarna har funnits där tidigare, men inspirationen har den senaste tiden kommit ifrån bland annat från Köpstoppbloggen  och den utmaning att slänga 10 saker varje vecka som cirkulerar i bloggvärlden. Det är en befriande tanke att släppa sitt grepp om sakerna, att inte låta sig styras av tingen.



Vi har massor av saker, men vi styrs inte av dem. Tingen är bara tillfälliga besökare i vårat hem. De passerar, kommer och går. Ibland blir dom något annat och ibland hamnar dom hos någon vän som behöver dom mera. Visst skulle det vara skönt att bara rensa, men att kasta saker varje vecka passar inte för mig. Varför he iväg saker som jag kan använda till annat? Som hantverkare ser jag ofta potential i det mesta. Nästan allt kan vara ett hantverksmaterial, och jag vill gärna ha det så. Jag vill ha fyllda hyllor som bara väntar på en kreativ idé, och när den kommer kan jag direkt sätta igång och skapa. För så är jag och så är mitt arbete. Istället minskar jag mina inköp och verkligen använder det jag har. Det känner jag är en hållbar utveckling för mig och min familj. Det gäller bara att hålla sig till det :-) För visst kommer jag att fortsätta att gå på loppis och hitta små skatter, men då får några andra saker helt enkelt flytta ut.





2 kommentarer:

  1. Hej och grattis till vinsten på min blogg!

    Jag tackar för deltagandet i min bloggtävling, hoppas du gillar boken!

    För att skicka det behöver jag din postadress så kan jag skicka den så fort som möjligt. Mina mailuppgifter finns i högerspalten på min blogg.

    Mvh, Katarina

    SvaraRadera
  2. jippi! Jaha, då får vi sortera ut någon annan bok :)

    SvaraRadera