Bilden är tagen av underbara Mari från marifoto.se

måndag 1 augusti 2011

Att stå med hatten i hand..

Idag stod jag där, med hatten i hand och blicken i backen..
"Jo, det är så här att jag råkar vara utan arbete för tillfället.."
"Jo jag är hemskt ledsen att jag har skaffat barn och att jag råkar bo där det finns massor med välutbildade människor."
"Jag vet, jag vet.. Jag har inte koll på alla olika blanketter ni ska ha.."
Jodå., jag flyttar gärna hundra mil från man och barn för att få ett tillfälligt halvtidsjobb"

Den största skammen verkar vara att stå utan arbete, eller ännu värre, råka vara sjuk! Förstå vilken skandal! Hur kan hon göra något så hemskt!

Jisses.. jag undrar varför jag aldrig skrivit in mig på arbetsförmedlingen förut? Har man inte dåligt självförtroende så får man ju det! Nej, jag tänker inte skämmas för att jag för första gången i mitt 33-åriga liv inte har någon sysselsättning! Det är inte mitt fel att skolorna inte har några pengar!

Vet de inte att man är som bäst på att få jobb om man har bra självförtroende och vet sitt värde? Vem vill anställa nån som skäms över sin blotta existens? Mer pepp och mindre översitteri, tack!

6 kommentarer:

  1. been there, know the feeling! Själv ska ja börja arbetspröva i höst...

    SvaraRadera
  2. Det är så trist att man ska behöva känna så där. Synd och skam. Jag har varit arbetslös vid ett par tillfällen och gått till arbetsförmedlingen men där finns ingen hjälp att få varken på 90-talet eller 2000-talet jag har skaffat mina jobb själv på annat sätt. Arbetförmedlingen känns bara som ett ont måste och tyvärr är de rätt kass på att hjälpa till att hitta arbete. Jag har haft tur och bara stämplat ett par månader vid varje tillfälle. Jag har däremot tyvärr fått byta ner mig lönemässigt men jag har ju jobb i alla fall. Lycka till och du hittar säkert nån sysselsättnig snart. Man kan ju alltid tänka att man är bättre på att skaffa jobb på egen hand än med AF´s hjälp. Bara det höjer ju självförtroendet en bit.

    SvaraRadera
  3. Jotack, vet hur det känns. Som tur var kan man alltid vara ärlig iaf försöka ta jobben 100 mil bort. Man behöver ju bara vara ärlig vid intervjun o säga som det e, man hatar blotta tanken på det jobbet. De kan ju inte tvinga en att ljuga. :)
    -Roger

    SvaraRadera
  4. Väl skrivet! Arbetsförnedringen är ett mer passande namn!

    SvaraRadera
  5. Right on!
    Med dina förmågor hittar du något snart :-)

    SvaraRadera
  6. Tack för all uppmuntran! Jag får ladda batterierna, och gå ut sen och göra reklam för mig!

    SvaraRadera