Bilden är tagen av underbara Mari från marifoto.se

onsdag 9 februari 2011

Tacksam för förändringen

Idag är jag tacksam över förändringarna som jag ser runt om mig. När man ser på tv, läser i tidningar eller lyssnar på radio tycker jag att man allt oftare möts all inslag som handlar om miljön. Det är bara att se på omslaget till senaste villaliv, där en av huvudrubrikerna är en artikel som för tio år sedan bara hade funnits i specialtidningar och en annan är en tävling om miljövänlig el. Det som var udda förr är inne nu.


I en annons från Coop såg jag även denna lilla annons om rosor, som är fairtrademärkta.

Jag tycker att det är underbart att det hållbara synsättet har börjat nå den breda massan, och på en mängd olika plan, att till och med florister, eller i alla fall inköpare, börjar få upp ögonen för att flera vill konsumera medvetet. Det är även härligt att det blir mer lättillgängligt att handla medvetet. Det gör ju att fler väljer ett hållbart alternativ, och det är då det börjar göra skillnad. Vi har dock en lång bit kvar innan vi kan slappna av. Vi måste dra upp växeln ännu mera för att våra barnbarn ska kunna leva ett lika rikt liv som vi har fått göra.

Det jag har börjat fundera mera på är hur våra apotek och läkemedelsföretag tänker kring miljöfrågor. Jag är väldigt beroende av mina mediciner, och de är väldigt giftiga, så man undrar hur de gör med avfallet för att det inte ska hamna i naturen? Hur tänker de kring förpackningar och nu när apoteken ska konkurrera, kommer miljön att bli ett konkurrensmedel?  Vi får se om jag finner några svar på mina funderingar..

2 kommentarer:

  1. Vad gäller Coop och deras rättvisemärkta blommor så är det ett företag som verkligen jobbar mycket med krav, närproducerat och fairtrade och har jobbat stenhårt för det i många år. Det tycker jag är jättebra! De har bland det bästa utbudet jag sett vad gäller just dessa tre kategorier. Stort pluss i kanten =)

    /lena

    SvaraRadera
  2. Såg ditt inlägg om ekobutiker och kan krasst konstatera att Umeå åtminstone är norrlands ekohuvudstad, här går sån butiker inte runt alls...

    Och visst är det skönt att det faktiskt blir lättare och lättare att göra gröna val numera?

    SvaraRadera