Bilden är tagen av underbara Mari från marifoto.se

torsdag 17 februari 2011

Ekologi eller etik?

Nudelsoppa med tofu och alger

Oftast går ekologi och etik hand i hand, men när det kommer till maten är det lite mer komplicerat. Vegetarisk mat är generellt betydligt bättre för vår miljö, men att bo i Norrland och äta helt vegetarisk och ändå få i sig tillräckligt med protein skulle innebära långa transporter. Det finns inte så många bönproducenter i så här kalla klimat. Rent etiskt känns det inte heller helt ok att äta kött. Varför ska ett djur dö för att jag ska bli mätt när jag kan bli det ändå?

Dalai Lama, buddistisk ledare och vegetarian, fick en gång frågan om alla som blir buddister måste bli vegetarianer och han svarade att man kan undvika kött, men fortsätta att äta enligt de traditioner som finns där man lever. Det är mera hållbart för en själv och för den globala miljön.

Vad innebär det här för mig och min familj då? Vi lever nästan i ett subarktiska klimat. Vi äter gärna vegetarisk och miljövänligt. Hur ser våran mat ut?Vi har kommit fram till en grov kompromiss.

Vi äter kött några dagar i veckan, och då helst lokalproducerat och kravmärkt eller viltkött. Det är inte alltid vi lyckas, men vi försöker. Det är därför vi har den stora frysen så att vi kan köpa en halv ren eller en halv ekologisk gris varje höst. Emellanåt får vi också lött av min syster som har egna kor. Vi äter helst fisk som är fiskat lokalt i småskaligt fiske. Vi äter ägg som är lokalproducerade och kravmärkta, eller så köper vi av vänner som har höns, men de lägger ju inte ägg under de mörka månaderna. Jag önskar bara att det fanns mer ekologisk kyckling att köpa också..

Några dagar i veckan äter vi helt vegetariskt och då oftast med bönor, linser eller quorn. Det gör att vi lever lite billigare, lite miljövänligare, lite hälsosammare och det bästa av allt är att barnen vänjer sig vid en varierad kost! Om barnen sen väljer att bli helvegetarianer så vet de redan hur man lagar maten, och är van vid smakerna. Får jag välja så skulle vi nog äta mer vegetarisk mat, men det här är en kompromiss som funkar för vår familj, just nu i alla fall.

Hur tänker ni kring maten och miljön?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar