Bilden är tagen av underbara Mari från marifoto.se

torsdag 3 februari 2011

Betagande broderier

Jag är fortfarande pysselsugen och det som inspirerar mest just nu är broderier och det skyller jag helt och hållet på Karin. Jag lånade hennes bok i tisdags och har varit fast sen dess. Vilken underbar bok! Den är fyllt med härliga landskapsbroderier som har släppts lösa och befinner sig på helt nya saker, som ett par trosor eller en munkjacka. Jag gillar historia i allmänhet, och hemslöjd i synnerhet, men också att våga tänka i nya banor, så denna bok är optimal för mig. Faktum är att jag gillar den så pass mycket att jag nog måste köpa mig ett eget exemplar så man kan visa eleverna och ge vidare av skaparlusten.



Karin broderar ofta på kläder och det är något som jag känner igen mig i. Jag har länge haft som vana att ge bort broderier i doppresent. Jag tar ett plagg i lagom storlek, ofta lite större än barnets nuvarande storlek då barn växer så fort. Sedan broderar jag på barnets namn på plagget med efterstygn eller med korsstygn. Det blir en personlig, praktisk och uppskattad present. Att dekorera kläder med små ord och bilder är även ett sätt att göra vilket plagg som helst mer personligt och förnya de plagg som man börjar ledsna på. En av mina favoriter är en väst som jag broderade ordet våga på ena fickan. Det behöver inte vara mer än så för att den ska kännas nu och annorlunda. Ett annat broderi som har blivit en favorit är denna:

Jag gjorde mönstret veckan efter jag hade fött dottern som en påminnelse att knipa så ofta som möjligt. Varje gång jag sydde på den, eller bara tittade på den knep jag automatiskt, och det var ju det som var tanken! Alla mammor är därför välkomna att kopiera idén så ni kommer ihåg det viktiga knipet!

Några andra som har tagit fasta på detta med textbroderier är projektet Trådar - en mobil syjunta. Projektet sker i form av en utställning med medföljande workshop där man med hjälp av en broderisymaskin broderar sms som man skickar direkt till symaskinen från mobiltelefonen. Det blir väldigt humoristiska och personliga broderier, som känns väldigt aktuella för mig som textilärare på högstadiet. Är det något ungdomarna känner en koppling till så är det ju mobilerna.

Så fram med nål och tråd och gå lös på närmsta plagg! Se bara till så att du inte råkar sticka någon om det fortfarande befinner sig en människa i plagget ;-)

3 kommentarer:

  1. Men åh vad jag blir sugen på att brodera nåt fint! Meeeen.... jag tror jag ska koncenterra mig på att sticka färdigt dom jäkla sockarna först innan jag startar ytterligare ett projekt ;-)

    SvaraRadera
  2. hej!
    vilken härlig blogg du har!
    här ska jag hänga ♥

    SvaraRadera