Bilden är tagen av underbara Mari från marifoto.se

lördag 26 februari 2011

Pengarna tickar också..


Det är inte bara klockan som tickar, utan även pengarna tickar iväg. Det är ett fascinerande fenomen. Sedan vi började med att försöka leva mer klimatsmart så började pengarna rinna iväg. Jag har blivit förundrat och försökt komma åt problemet. Hela tanken med att leva mer miljövänligt är ju också att vi skulle förbruka mindre resurser, inte mera.

Men jag tror att jag har kommit till roten med problemet nu. Jag har fortfarande lika stort habegär! Jag vet, jag vet. Jag om någon borde ju inte ha det, men så är det. Det är verkligen något jag behöver jobba med. Jag är inte bunden vid tingen, men attans så roligt att köpa in dem!

Anledningen att det går mer pengar nu är att nu vet jag vad saker innehåller och vill ha bättre kvalitet, och mer miljövänligt, vilket ofta kostar lite mer Det blir dessutom många inköp just nu, även om det jag köper kommer att spara pengar på sikt, som glasflaskor, blöjbyxor och bindor. Men det är mest ursäkter. Sanningen är att jag gillar att köpa grejer, och det dags att ta tag i det! Ta det du har och gör det bästa av det, som jag skrev tidigare.

  Sen kanske man skulle sälja lite på tradera och köpa lite gott samvete?

2 kommentarer:

  1. Ja det där habegäret kan allt vara svårt att kontrollera. Jag behöver ingenting egentligen men sen vill jag ändå ha allt fint jag ser. Konstigt det där! Och att vara miljövänlig kostar pengar tyvärr!

    SvaraRadera
  2. Det är ju inget fel i att konsumera, så länge man köper saker man verkligen vill (och behöver ha), jag lägger hellre fler slantar på något som är rätt, 'n köper nåt "bara för att"... Och om man sen säljer av det som man inte längre behöver så gör man inte lika stor inverkan på mijön mot att saker bara ligger och dräller.. typ =)

    Sen är det alltid dyrt i ett intialskede när man byter livvstil...

    SvaraRadera