Bilden är tagen av underbara Mari från marifoto.se

tisdag 19 april 2011

Symöte!

Äntligen tisdag igen och symöte med Husmorsskolan! Den här veckan har varit fylld av pyssel i hemmet, och kanske inte lika mycket hantverk, men lite har jag hunnit med!
Mamma ville också ha ett batterirör, vilket hon självklart fick!

Jag blev inspirerad av Hemmafrun och hennes små nåldynan och gjorde min egen. Den passar perfekt till alla de där stoppnålarna som är för trubbiga för en vanlig nåldyna!

Sist men inte minst färgade jag och sonen garn med amerikanernas favoritdryck Kool-Aid.
 Garnet blev melerat i tre olika nyanser och ser ut som godis, och luktar som godis. (Och det är inget färgfel på bilden. Vi har ett caffelattefärgat badkar från sjuttiotalet. Det finns tillhörande toalettstol och bidé också).

Kan inte fatta att Amerikanerna dricker det där, särskilt när man ser hur min hand ser ut efter några sekunders närkontakt med garnet!

  Färgningen påminner mycket om Majas färgning med äggfärger, men färgen blir lite blaskigare (det är ju trots allt en dryck) och man behöver inte tillsätta något. Det har tillverkarna redan gjort, till glädje för oss färgare, men kanske inte för Amerikanarnas hälsa?

Tack Rosenvanten för påsarna!

4 kommentarer:

  1. Vad härligt att man ibland kan inspirera andra :D

    Jag är helt stum över att du färgat garn med dricka! Vad stoppar egentligen amerikanare i sig? Och hur kan man få tillverka eller sälja det? Ja, man upphör aldrig att förvånas.

    Ha en riktigt trevlig påsk!

    SvaraRadera
  2. tja, kan man använda coca cola för att ta bort rost så... läskigt värre!

    SvaraRadera
  3. Hej, Jessica!

    Nämen vad roligt att du hade färgat med Kool-Aid. och så lustigt att vi nästan hade koordinerat våra färger;) Ja, då fungerar det alltså, det där saftpulvret. Verkar fantastiskt att färga garn med, men dricka det skulle man inte vilja göra...

    Vad söt din lilla nåldyna blev också!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  4. hej=)
    vilket härligt garn.. jag älskar att färga=)

    jag fäste faktiskt inte sladde på något speciellt sätt utan stickade bara så att den blev lagom lång.. ibland flyttar den lite på sig men då är det bara att dra ner den igen. faktiskt inte alls krånglgt=)
    kram

    SvaraRadera