Bilden är tagen av underbara Mari från marifoto.se

söndag 21 augusti 2011

Rent samvete?


Gång på gång då jag surfar runt på olika miljöbloggar blir jag fascinerad över hur mycket som verkar handla om skönhet och skönhetsprodukter. Som om det skulle vara det viktigaste miljöproblemet vi måste ta itu med, eller är det så att det är just begränsningarna inom skönhetsprodukterna som är svårast att överkomma när man övergår till ett mera ekologiskt liv? Handlar allt bara om skönhet, eller tror de att förekomsten av ekologiska skönhetsprodukter är det viktigaste argumentet? Att det ska övertyga någon att man visst kan leva mer ekologiskt utan att försaka nått? Eller handlar det bara om att man vill unna sig lite vardagslyx mitt i sin kamp för ett mer ekologiskt liv?

Jag har nyheter åt er..
*Man måste visst försaka något för att det ska göra någon skillnad. Vi lever så överflödigt att skillnaden till ett mera ekologiskt liv kommer att märkas i din vardag. Annars finns det fortfarande saker du kan göra för att komma till någon form av global balans (och jag har ett ton saker jag kan förbättra!) Jag vet att de är "snälla" och miljövänliga produkter, men allt överflöd är väl knappast snällt för miljön? Tror inte att fisken jublar över att det kommer ett sköljmedel i deras vattendrag, oavsett hur snällt det än kan verka. Det bästa är väl att det inte kommer dit från början?

*Du behöver inte alla de där sakerna! Jag förstår att man vill unna sig nått, men har det inte gått till överdrift? Behöver ni parfymen, rougen, ansiktsrengöringsvattnet, hårvaxet, osv, osv.. Jag menar att det kanske inte är ett så stort steg som ni tror att göra det där lilla extra för miljön, ifråga om skönhetsprodukter. Spara på sånt till de där extra festliga tillfällena och våga er på ett mer naturligt liv. Våga vara ärliga och ni ska upptäcka att alla de där konstgjorda dofterna egentligen inte gjorde så stor nytta. Varken ni eller era hem luktar illa om ni tar bort dem. Vatten räcker fantastiskt långt för att rengöra allt mellan himmel och jord, och tänk! Det är nästintill gratis! Om man dessutom inte rengör så nitiskt med diverse preparat så förstör man inte heller din kropps naturliga fetter och förmåga att återhämta sig!

Så våga vara ärliga med den ni är under alla skönhetsprodukter. I min värld blir ni bara vackrare!

Vill du bli mer inspirerad och få lite handfasta tips så kika in på Lady dahmeroch No Poo

8 kommentarer:

  1. läste nånstans att genomsnitts kvnnan använder 13 skönhetsprodukter varje dag... jag får ihop 4-6 beroende på om jag tvättar håret (vilket jag gör så sällan som möjligt), dessutom använder jag aldriig deo...

    SvaraRadera
  2. Har du nåt tips på nåt man kananvända för torr hud istället för dyra ansiktskrämer så tar jag tacksamt emot det. Jag undrar också om du använder metoden själv som du länkar till (nopoo). Jag är nyfiken på effekten. Som uråldrig frisör (har lagt av sedan 15 år tillbaka) så kan jag säga att vi bidrog till en massa kemikalieutsläpp. Jag har alltd funderat över hur det kan vara accepterat att branschen sköljer ut alla kemikalier rakt ut i avloppet (hårfärger, blekning, permanentoljor osv) utan nån slags filter. Men det kanske har kommit nåt sånt sen jag arbetade med det, det vet jag inget om men jag tvivlar. Det gjordes en undersökning bland frisörer (jag fick en blankett hem att fylla i) för att se om det var vanligare med barnlöshet än i andra yrkesgrupper. Man funderade över kemikalieutsattheten.....

    SvaraRadera
  3. -Vi i vår familj tvättar oss alltid i bara kallt vatten på morgonen. Man torkar inte ut huden då.
    -Max en gång i veckan duschar vi (i varmt vatten) och tvättar håret i milt miljömärkt babyshampo.
    -Smutsiga händer, kläder och golv tvättar vi med gulsåpa.
    -På vintern när luften är torr eller på sommaren när vi har badat mycket och vi blir torr i huden smörjer vi oss med ekologisk olivolja eller svensk rapsolja.
    -Vi har inga kosmetiska produkter, sköljmedel eller kemikalier hemma.

    SvaraRadera
  4. Mylla: Jag kan också bara räkna ihop max fem stycken produkter, som mest! Undrar hur mycket pengar det ska kosta dem som är "medelanvändare"?

    Klockarbarn: Ett varmt bad med olivolja brukar vara en favorit! Och nej, vi har inte börjat använda metoden fullt ut, men jag blir väldigt inspirerad :) Vi har en lång väg kvar..

    Eva: Roligt att du delar med dig av hur eran vardag fungerar! Har du provat linsåpa?

    SvaraRadera
  5. Det är intressant det här. Jag blev inspirerad av ditt inlägg och räknar till. Ansiktskräm, tvål, shampo(var tredje dag), hårspray, mascara och deo. Nu har jag tagit bort deon under två dagar och väntar med spänning på hur illa jag ska lukta så fort jag börjar jobba igen....För övrigt provade jag tvättnötter ett tag men nej jag får det inte att funka. Gulsåpa får nog bli nästa test.
    Jessica: Använder man linsåpa till tvätten, eller?

    SvaraRadera
  6. Helt rätt! Ingen produkt är naturligtvis bättre än en "bra" produkt.

    SvaraRadera
  7. Jag är urless på mitt hår just nu, som inte verkar gilla nåt så jag tänkte prova no poo-varianten med bikarbonat! Balsammetoden vill jag inte ge mig på, då mitt hår är svårt att skölja ur som det är..

    SvaraRadera
  8. Hurra, du satte ord på mina tankar. Förstår heller inte varför man måste använda så himla mycket grejer. Har precis hittat hit men kommer att läsa vidare :)

    SvaraRadera