Bilden är tagen av underbara Mari från marifoto.se

tisdag 30 augusti 2011

Det finns alltid tid..

Just nu har jag massor med idéer och projekt på gång, men det är inte så mycket som jag kan skriva om i bloggen, än.. Men trots att det händer så mycket runt omkring mig finns det alltid tid för lite hantverk och för ett symöte med Husmorsskolan!

I söndags var jag på höstmarknad på Gammlia i min renässansdräkt och marknadsförde historiskt hantverk. Det var en lång marknadsdag och eftersom jag har svårt att vara sysslolös passade jag på att stå och nålbinda mellan kunderna.
 Nålbindningen är en föregångare till både stickning och virkning och jag tycker att den är väldigt praktisk att ta med sig, eftersom den inte har maskor som kan repas upp och man behöver inte tänka så mycket när man väl har kommit igång med arbetet.
Även om jag ofta har visat hantverk vid olika tillfällen så var jag kanske inte helt beredd på hur bra nålbindningen skulle vara för att få kontakt med folk! Det var flera som frågade vad jag gjorde och en del hade provat men glömt hur man började. Jag vet inte hur många gånger jag visade hur man börjar en nålbindning! Det var enormt roligt med alla frågor, och jag hoppas att åtminstonde några av dem vågar gå hem och prova själva!

2 kommentarer:

  1. Jösses... DU kan ju nålbinda! Det är ju just din kunskap som jag efterfrågar!
    Hur i herrans namn BÖRJAR jag, så det blir rätt och inte bara ett knutigt trassel????

    SvaraRadera
  2. Tack detsamma!! Roligt med vikinga eller medeltida marknader. I år deltog vi inte i någon, men förhoppningsvis så blir det nästa år igen. =)

    SvaraRadera