Bilden är tagen av underbara Mari från marifoto.se

tisdag 5 juli 2011

Symöte

Nu är det tisdag igen och jag går in på den tredje veckan med en grym förkylning och jag kan säga att det tär på en! Humöret åker upp och ner och helst vill man bara gömma sig under täcket, men det går ju inte.. För vardagen fortsätter ändå. oavsett om jag är sjuk eller inte. Barnen ska fortfarande ha mat, rena kläder och helst aktivitet. Bröllopsklänningen måste fortfarande vara klar till kundens bröllop och är vi friska så att vi kan åka på medeltidsdagarna så måste barnen ha sina kläder klara. Pust.. Så jag kämpar vidare och gör så gott jag kan och eftersom det är symöte med husmorskolan tänkte jag försöka få ihop en liten rapport om hur det går i alla fall.

Kommer ni ihåg den där långa listan med kläder som skulle göras klara? Så här ser det ut nu..

Mira:

Ylletunika, klar
Blå tunika, klar
Brun tunika, klar
Vit tunika klar,
Hätta, klar
Bärsjal, klar
Skinnskor, klara
Struthätta i linne, klara

Shorts , ska få snöre i midjan
Linnebyxor till Mira, skall få resår
Struthätta i ull, ska fållas
Linneshorts till Mira, två utklippta
Överklänning i linne, ihopsydd, ska fållas
Mantel, utklippt


Valder:
Brun linnetunika, klar
Ylletunika, klar
Bruna linnebyxor, klar
Blå mössa, klar
Skinnskor, klara
Vit linnnetunika, klar

Kortärmad linnetunika, ska fållas
Brokor, ska få resår
Blå tunika, omstruktureras..
fodrad struthätta, ska fållas
Struthätta i linne, ska fållas
Blå byxor, utklippta
Mantel,lite detaljer kvar
Linnetunika, utklippt

Till mig:
Ylletunika, klar
Överklänning, omsydd och klar
Linnetunika, ihopsydd, ska fållas
Linnehätta, delvis sydd


Till Mike:
Byxor till Mike, ska fållas och få resår
Brokor, ska justeras och fållas
ev, houppelande i linne?

Det känns skönt att se hur mycket som faktiskt börjar bli klart! Nu är målet nära!

Arbetet med bröllopsklänningen går sakta vidare, eftersom jag vill vara klar i huvudet när jag jobbar med den. Mönsterbitarna är klara, tyget tvättat och det är dags att börja klippa! Vi har dock fortfarande lite funderingar kring hur vi ska göra vecken baktill. Jag fotade därför med mobilen två olika exempel och skickade till kunden. Så jag hoppas ni ursäktar kvaliteten på bilderna..
 Det här är faktiskt ett av det bästa tips jag kan ge när det gäller mönsterkonstruktion och sömnad. Är du minsta tveksam gör ett arbetsprov! Man lär sig massor på det! Dessutom kan man se om ens idé fungerar i verkligheten!

4 kommentarer:

  1. hoppas att du snart är kry igen.

    SvaraRadera
  2. Men hjälp vad du syr! Hur orkar du vara igång så? Arbetsprov är det bästa. Jag är ju i startgroparna när det gäller klädsömnad till vuxna så jag syr upp nästan allt i lakan först för att vara säker på att jag vet vad jag gör.

    Krya på dig nu!

    SvaraRadera
  3. Jösses... vad du syr!!!
    Ja, arbetsprov är nog ganska vettigt och spar i slutänden en massa tid och besvikelser!
    Jag har inte sytt kläder på jättelänge men börjar få lust till det nu igen... jag riktigt längtar efter svala, enkla sommarklänningar!

    SvaraRadera
  4. Du verkar ha hunnit en hel del trots förkylning.

    SvaraRadera