Bilden är tagen av underbara Mari från marifoto.se

tisdag 3 maj 2011

Garnsnuttströja

Tisdag och symöte med husmorsskolan! Sent omsider fick jag ihop tröjan som jag började på för drygt två år sedan, och som jag de senaste dagarna har kämpat med för att få färdigt. Inte för att tröjan var svår att göra, utan för att två små barn har varit väldigt uppmärksamhetskrävande den senaste tiden. Sätter jag mig ner så tar det två sekunder för dem bägge att sitta i mitt knä/ på min rygg/ på mina axlar, eller alla tre samtidigt..

Tröjan blev i alla fall klar till slut och den har varit ett jättebra sätt att få slut på små garnstumpar! Jag tror att det som blev kvar är drygt två meter garn, allt som allt! Mönstret är improviserat, liksom färgsättningen som fick bli lite som de blev allt eftersom garnerna tog slut. Tröjan har ett rätstickat ok, med ragnalskärning och är annars slätstickad. Det blev resårstickning i ärmslut och en liten virkad kant runt halsen i ett blått garn som jag hittade längst ner i garnpåsen. Den är precis på Mira nu, så snart får jag hitta fler garner att förlänga den med! Notera hur det orangea garnet tog slut på ärmen. Som tur var delade jag garnet i två så andra ärmen ser likadan ut. :)

Hoppas ni ursäktar bilden. Jag tog den i mörker med blixt, och färgerna blev väl inte helt korrekta. Jag får försöka ta en bild på tröjan, med modell imorgon!

4 kommentarer:

  1. Hej, Jessica!

    Vilken hjälteinsats att du hann klart precis innan tolvslaget;) Tröjan ser jättefin ut! Stickade du modellen på frihand eller hade du något mönster att utgå från?

    Roligt att du gillade rullkrageidén - jag blev så glad att jag kom på att det var så enkelt och blev så bra:)

    God natt! /Maja

    SvaraRadera
  2. Grattis till avslut. Jag har inte lyckats avsluta min klänning/tunika i vårfärger. Som vanligt kom det annat i mellan (hjärtekatter och beställda tossor). Jag får nog sätta ming ner och tvinga mig några varv innan jag får lov att ta i virknålen nu närjag ska vara stödvirkare åt Hjärtekatten. puh, många katter blir det.
    Var stolt över ditt tröjprojekt. Det blev bra.

    SvaraRadera
  3. Visst skulle du kunna skriva upp hur du har gjort? Alltså inte ränderna utan tillvägagångssättet med maskantal och ökningar och så vidare. För det ser ut att vara en smart och bra modell!
    Hälsningar från Anna

    SvaraRadera
  4. Tack! Jag ska försöka få ihop nån form av beskrivning..

    SvaraRadera