Bilden är tagen av underbara Mari från marifoto.se

måndag 9 januari 2012

Kyckling för många

I vårat hus ökar ofta antalet människor kring bordet överraskande, vilket alltid uppskattas! Då är det alltid bra att ha några recept på lager som likt vissa legender får lite mat att räcka till många. Det här receptet improviserades fram i helgen då jag fann mig själv stående med fem kycklingfiléer och åtta matgäster.

Ta fem kycklingfiléer och skär dom i 4/5 bitar vardera. Krydda med salt, peppar och paprika och lägg dem i en smord ugnsform i ugnen på ca 175 grader. Under tiden skär du tre paprikor och två lökar i små bitar och steker upp dem lite. Krydda med salt, svart och vitpeppar, paprika, vitlök och mejram. Slå paprikaröran över kycklingen, slå över 5 dl grädde (havregrädde hos oss!) Jag la även på några färska tomater och lite riven mild getost innan den åkte in i ugnen igen. Där fick den vara tills den såg god ut, och som sista piff garnerade jag med knaperstekt bacon.

Till detta serverades sallad och ris, och jag lovar att alla kunde äta sig mätta och belåtna!

4 kommentarer:

  1. Verkar väldigt mumsigt. Kyckling är alltid gott!

    SvaraRadera
  2. Härlig blogg och hurra för eran livsstil. Me like!!
    Kram ulla

    SvaraRadera
  3. Varmt välkommen till Knorkan.se ♥ Presenter och heminredning för det lantliga hemmet.

    SvaraRadera
  4. Kikar in för att berätta att en ny "Använd det du har" utmaning startar i april.

    Hoppas att du vill vara med igen.

    Kram Bea

    SvaraRadera